Lente in de Beekstraat

5 maart 2015

Lente in de Beekstraat

Vandaag opende minister Blok het C´wartier in het oude stadhuis van Weert. Ik nam met mede SP´ers Eric Raemaekers en  Nico van den Bent ook een kijkje.

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

Het stadhuis aan de Beekstraat staat sinds een jaar leeg. In april werd het nieuwe stadhuis aan de Wilhelminasingel opgeleverd. Jaren is er gesproken over wat er met het oude gebouw moest gebeuren

Oud SP raadslid Jan Tak zei er al in 2005 dit over. ‘Ook blijft bij een besluit tot nieuwbouw een groot vraagteken bestaan, namelijk wat te doen met het huidige stadhuis. Een goede invulling van deze plek in de Weerter binnenstad dient te worden gevonden. Nog meer winkels in de binnenstad zien wij niet zitten. De SP staat hierbij open voor goede ideeën.’

De SP ging toen tegen de richting in want de bomen groeiden tot in de hemel. Het oude gebouw moest weg en architecten begonnen al te tekenen.

Maar de SP is altijd erg kritisch geweest op grootschalige nieuwbouwplannen met winkels, kantoren en woningen. Want als het nis gaat ligt de rekening bij de mensen. En gelukkig is het er ook niet van gekomen want dit soort projecten werken niet meer.

Leren van fouten uit het verleden en daarom geen prestigeprojecten meer in Weert was een belangrijke boodschap van de SP voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen vorig jaar. Het was ook een eis van de SP tijdens de onderhandelingen voor een nieuw stadsbestuur. Want er zijn altijd alternatieven. C´wartier is daar een prachtig voorbeeld van.

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

Want onlangs koos de gemeenteraad eindelijk voor het initiatief van deze twee frisse Weerter ondernemers om een experimenteel winkelcentrum in het oude stadhuis te vestigen.

Geen grote verbouwingen, geen enorme investeringen maar startende ondernemers een kans bieden in een bestaand gebouw. Lage huurprijzen, een korte opzegtermijn en alleen nieuwe concepten. Geen bestaande winkels dus om zo concurrentie met de winkels in de Binnenstad te voorkomen. C´wartier en de Binnenstad moeten elkaar juist gaan versterken.

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

Ook het gemeentearchief (al gevestigd in het gebouw) en welzijnsorganisatie PUNT Welzijn gaan gebruik maken van het oude stadhuis. Al met al een mix die veel kansen biedt. Voor bescheiden bedragen en veelal met hulp van scholieren die praktijkervaring in hun vak op willen doen wordt het gebouw van binnen en buiten in de komende tijd opgefrist.

Er was veel belangstelling voor de opening vanmiddag.

Ik keek vooraf met de twee initiatiefnemers nog even terug naar het moment dat ze hun idee in café de Gotcha aan mij presenteerden. Ik was meteen enthousiast. En het heeft even geduurd, maar ook nu nog aan enthousiasme geen gebrek.

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

De eerste huurders staan al klaar en terwijl de natuur in de komende jaren weer gaat groeien en bloeien zal dat ook in de Beekstraat gaan gebeuren.

En als het lukt, dan heeft Weert vanaf deze zomer een voor Nederland uniek experimenteel winkelcentrum in huis dat de neergang in de Binnenstad kan keren.

Jeroen Goubet