SP kiest Europese lijsttrekker en nieuw bestuur

4 maart 2024

SP kiest Europese lijsttrekker en nieuw bestuur

Foto: SP

Afgelopen zaterdag kwamen SP’ers uit het hele land naar Bussum voor het congres. Op de agenda stonden twee belangrijke zaken: de Europese verkiezingen en de verkiezing voor een nieuw partijbestuur. Namens de afdeling Weert waren Nico en Mathijs aanwezig.

Binnen de SP heeft elk lid de mogelijkheid om mee te beslissen over belangrijke zaken zoals lijsttrekkers, verkiezingsprogramma’s en het partijbestuur. Dat begint binnen de lokale afdelingen van de partij in het land. De leden (of afvaardiging) die namens de afdeling naar het congres afreizen om daar mee te praten en te stemmen doen dit namens hun afdeling. Afgelopen zaterdag vond het congres plaats in aanloop naar de Europese verkiezingen en werd er een nieuw partij bestuur gekozen. Pas nadat Lilian Marijnissen werd bedankt met een gouden tomaat, de hoogst mogelijke onderscheiding binnen de SP, voor haar tomeloze inzet en opofferingsgezindheid.

Foto: SP
Door het congres werd Gerrie Elfink gekozen als lijsttrekker voor de verkiezingen voor het Europees Parlement van juni 2024. Gerrie is oud-wethouder en op dit moment raadslid in Arnhem voor de SP. Met hem als lijsttrekker kiest de SP voor een waakhond die in Europa de belangen van gewone mensen zal verdedigen. Elfrink: ‘We moeten de misstanden in Europa aankaarten. In Brussel maken de multinationals en lobbyisten de dienst uit en staat de democratie op een verre laatste plek. Dan heb je een waakhond als de SP in Brussel heel hard nodig. Daar ga ik mij vol voor inzetten!’ De hele lijst voor de Europese verkiezingen is hier te vinden.

Foto: SP
Naast de lijsttrekker werd ook een nieuw partijbestuur gekozen dat komende vier jaar de partij zal leiden. Lieke van Rossem (Delft) werd gekozen als partijvoorzitter. Zij zal met Nils Müller (Zutphen) als secretaris aan haar zijde en partijleider Jimmy Dijk voorop lopen in de strijd voor sociale vooruitgang die volgens haar hard nodig is. Ook sprak partijleider Jimmy Dijk, die in december het stokje overnam van Lilian Marijnissen, voor het eerst het congres toe. Hij vind dat het de hoogste tijd is om de trots en de eer van de werkende klasse te herstellen die door het neoliberalisme is verdwenen. Met de werkende klasse bedoelt Dijk iedereen die van zijn inkomen afhankelijk is van werk, uitkering, AOW of pensioen. Dat herstel zal volgens hem niet komen van de partijen die de verkiezingen hebben gewonnen. Volgens hem is het de taak van de SP om de bezuinigingspolitiek van deze rechts-liberalen te stoppen en om deze partijen aan hun verkiezingsbelofte van bestaanszekerheid te houden.

Het congres zorgt onder leden altijd voor nieuwe energie. Dat kwam ditmaal door de presentatie van SP Jongeren, de jongerenorganisatie van de SP. Zij zijn de toekomst van de partij en de werkende klasse van de toekomst. Onder stevige muziek, flitsende lampen en een goed verhaal presenteerde zij zich weer als de tofste jongerenorganisatie van Nederland.