Weer geheimhouding voor niks

7 juni 2013

Weer geheimhouding voor niks

Weert is een nieuw parkeerbeleid aan het ontwikkelen. Onnodig werd het plan op punten geheim gehouden.

Het Weerter college heeft een slechte traditie ontwikkeld als het gaat om zaken als ´geheim´ te bestempelen. Geheim is zwaar, maar het college plakt die plakker schijnbaar graag. Raadsleden moeten, in ieder geval wat de SP betreft, in alle openbaarheid besluiten kunnen nemen. De partij heeft daar al heel vaak op gehamerd. Nu was een onderdeel van het nieuwe parkeerplan, dynamisch parkeren, betalen achteraf, geheim vanwege openbare aanbestedingen die erin zitten. Grotendeels onnodig.

SP raadslid Bert Peterse hamerde dan ook op openbaarheid. Na aandringen van Peterse werden de geheime stukken uitgedeeld aan de raadsleden maar later weer teruggepakt. Peterse vond dat de informatie daarmee evengoed openbaar was geworden en dat men niet zo moeilijk moest doen.

Naar aanleiding van het gedoe dat ontstond komt er nu een document waarin een paar aanbestedingsgevoelige zaken worden doorgestreept. De overgrote rest is openbaar, zoals het hoort.

Weer geheimhouding voor niks. Het ontbreekt burgemeester en wethouders aan kritisch beoordelen of misschien wel aan sturen wat dit betreft. Veel te veel wordt als geheim bestempeld. Schijnbaar blijft er nog steeds strijd nodig om informatie openbaar te houden. De SP blijft die strijd voortzetten.

2012: SP wil openbaarheid geheime stukken rond afbouw Poort van Limburg
2012: Onderwijscijfers blijven geheim