Onderwijscijfers blijven geheim

7 juni 2012

Onderwijscijfers blijven geheim

Het college heeft voorgesteld om 10 miljoen euro uit het potje te halen voor de huisvesting van scholen. De gemeenteraad moet hier een besluit over nemen. De berekeningen die aangeven waarom dit verantwoord is, blijven voorlopig nog geheim. De stemmen staakten toen de SP een voorstel indiende om de berekeningen openbaar te maken. VVD en Weert Lokaal stemden tegen openbaarmaking.

SP-raadslid Bert Peterse: "De gemeenteraad wordt gevraagd 10 miljoen euro uit het potje voor de onderwijshuisvesting te halen. Dat terwijl er zorgen zijn over de huisvesting van de Widdonckschool bij het Palet in het noodgebouw. Dat is huisvesting waar je jouw kinderen en zeker niet je kwetsbare kinderen wil onderbrengen. De Montessori lijkt onderhand toe aan zijn vijfde nevenvestiging. Voor beiden is er nog geen zicht op een aanvaardbare oplossing.

Peterse vervolgt: "Dat er 10 miljoen uit het potje van de onderwijsreserve kan worden gehaald is een mooi staaltje boekhouden. De SP was hier positief over. Maar gaandeweg bekruipt ons de vraag of nog steeds bovenstaande doelen bereikt kunnen worden en of de discussie nu niet in de verkeerde volgorde wordt gevoerd. Het is niet aan de burger uit te leggen dat je 10 miljoen weghaalt terwijl je nog dit soort opdrachten hebt liggen als gemeente."

Omdat de stemmen staakten (13 raadsleden stemden vóór, 13 raadsleden stemden tegen) wordt het voorstel in de eerstvolgende raadsvergadering nogmaals in stemming gebracht. Het ziet ernaar uit dat er dan wèl een meerderheid vóór openbaarheid is.