SP wil openbaarheid geheime stukken rond afbouw Poort van Limburg

20 november 2012

SP wil openbaarheid geheime stukken rond afbouw Poort van Limburg

Vorige week werd bekend dat de gemeente het zalencomplex Poort van Limburg zelf volledig wil afbouwen en hier 2,1 miljoen euro voor nodig heeft. De SP wil dat geheime onderdelen van het voorstel openbaar worden en de partij wil weten waar het college het geld vandaan denkt te halen.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet. ´Het is onbegrijpelijk dat het college bij een voorstel waarvan ze weet dat het erg gevoelig ligt, niet alleen in de gemeenteraad maar onder heel veel Weertenaren, met geheime bijlagen komt. Wij willen deze niet lezen omdat wij verantwoording af willen kunnen leggen over wat er aan de hand is. Het moet zo snel mogelijk openbaar en niet pas in mei zoals er voorgesteld wordt.’

De SP neemt in de gemeenteraad alleen beslissingen op basis van openbare stukken tenzij er een hele goede reden voor geheimhouding is. Die reden ziet de partij nu niet.

‘De gemeente is en blijft eigenaar van het zalencomplex Poort van Limburg. Nu de gemeente ook voorstelt de verdere afbouw voor haar rekening te nemen zou ze dus alles betalen tot aan de laatste lamp die straks ingedraaid wordt. Want de beoogd huurder en de beoogd exploitant brengen in het plan blijkbaar geen geld meer in totdat de eerste huur betaald wordt. De gemeente loopt hiermee volgens ons geen enkel financieel risico wat om geheimhouding rond die 2,1 miljoen zou kunnen vragen,’ aldus Goubet.

Daarbij blijkt uit het voorstel vreemd genoeg niet waar Burgemeester en Wethouders het enorme bedrag vandaan willen gaan halen. Er zit weinig of beter gezegd geen vet meer op de botten van de gemeente en er zijn al pijnlijke bezuinigingen doorgevoerd. Ook daar wil de SP duidelijkheid over.

Aanstaande woensdag gaan raadsleden op excursie in het gebouw en naderhand wordt er door de commissie Ruimtelijke Ordening over de 2,1 miljoen voor de afbouw gesproken.

Extra kosten Poort van Limburg slaan in als een bom