Extra kosten Poort van Limburg slaan in als een bom

17 november 2012

Extra kosten Poort van Limburg slaan in als een bom

Gisteren stelde de gemeente voor om zelf de regie te nemen bij het afbouwen van het zalencomplex Poort van Limburg. Omdat de beoogd huurder/uitbater geen lening van de bank hiervoor krijgt stelt de gemeente voor om zelf 2,1 miljoen euro bij de lappen en voor bank te spelen.

Het zalencomplex is in ruwbouw bijna klaar en altijd was de afspraak dat de beoogd huurder alles af zou bouwen. Dat kost 2.1 miljoen. En dat terwijl er vanwege de ´bezuinigen´ een paar weken terug nog werd gesproken over enkele honderden euro´s hier en enkele procentjes aan kortingen daar voor de Weerter verenigingen. Dit bedrag van meer dan twee miljoen euro slaat bij de Weerter SP dan ook in als een bom.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet: ‘’Een tijdje terug wees de raad nog in zijn geheel een voorstel voor een extra parkeergarage bij de Poort van Limburg af. De reden was duidelijk. De raad wil het liefst geen cent extra meer uitgeven aan de Poort van Limburg na alle kostenoverschrijdingen en problemen. Dat het college de raad nu om 2,1 miljoen euro vraagt dat is wel heel veel lef hebben, misschien wel teveel.’’

De SP is bang dat het extra geld getrokken zal gaan worden uit maatschappelijke voorzieningen die nu al zwaar onder druk staan. ‘’Weert heeft geen vet meer op de botten, ik zou niet weten waar dat geld vandaan moet komen’’ aldus Goubet. ‘’Het wordt tijd om te stoppen met grote prestigeprojecten in Weert zoals de Poort van Limburg en het nieuwe stadhuis. Steeds komt er weer een nieuw duveltje uit een doosje. Laten we het de komende tien jaren maar eens heel rustig aan gaan doen en weer gaan investeren in mensen in plaats van in stenen. De bouwpastoors moeten weten dat de bodem is bereikt“

Hoe het nu verder moet is moeilijk. Misschien is de zaal onafgebouwd leeg laten liggen weliswaar een pijnlijke maar wel de meest logische oplossing. En een waarschuwing voor te hoge ambities.

De SP zal zich goed beraden over hoe het af moet lopen met de Poort van Limburg. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

SP: raadsenquête naar fouten rond Poort van Limburg