SP verlaat geheime vergadering over stadhuis

21 april 2009

SP verlaat geheime vergadering over stadhuis

Het geluid ging uit, de deuren gingen dicht. De gemeente Weert gaat gewoon door met haar foute koers voor een nieuw stadhuis. Achter gesloten deuren, zonder de SP.

Alle fracties behalve de SP accepteerden maandagavond de weinig buigbare houding van wethouder Sijben. Deze weigerde, in tegenstelling tot eerdere beweringen, de grootst mogelijke openbaarheid te geven in een extra ingelaste raadsvergadering. De drie SP-raadsleden verlieten daarop de vergadering, samen met de pers en het publiek. Een schoffering van de hoogste orde door een gemeenteraad die niet beseft dat zij een volksvertegenwoordiging is.

Toppunt was de constatering van de SP-fractie dat een powerpoint-presentatie niet aan te passen was. Ondanks de grote commotie vooraf over het voornemen in het geheim te vergaderen, en de aanvankelijke eis van o.a. VVD en PvdA die harde woorden over mogelijke geheimhouding spraken, was er kennelijk geen rekening gehouden met dit scenario door de wethouder. Bestuurlijk amateurisme met weinig politiek gevoel. SP-fractievoorzitter Herman Beuvens heeft tot het uiterste getracht om Sijben te bewegen toch voor openbaarheid te kiezen, deze draaide echter en handelde in tegenstelling tot zijn eerder uitgesproken woorden over openbaarheid.

De SP overweegt om te stoppen met haar deelname aan de klankbordgroep stadhuis. Beuvens: "Als de wethouder daar iets anders zegt dan in de raadsvergadering, dan moet of de wethouder weg of de klankbordgroep weg, of we doen vanaf nu alles écht openbaar." Wordt vervolgd.

Geheime vergadering over Stadhuis: wethouder moet met verdomd goeie argumenten komen