SP: stop met geheime vergaderingen (update)

29 maart 2011

SP: stop met geheime vergaderingen (update)

De SP heeft geprotesteerd tegen het in beslotenheid vergaderen van het presidium. Het presidium is de vergadering van de fractievoorzitters met de burgemeester. De burgemeester heeft het verzoek 'in beraad'.

Enkele jaren geleden is na protest van de SP gestopt met het in het geheim laten vergaderen van het presidium. Alle besprekingen zijn sinds die tijd openbaar toegankelijk, worden aangekondigd en ook de agenda's en verslagen zijn openbaar. Afgelopen dinsdag waren de veiligheidsmaatregelen rondom koninginnedag een van de onderwerpen op de agenda. "Wij snappen dat de inhoud van die maatregelen niet
openbaar kunnen worden besproken, maar dan hoef je niet de hele agenda in beslotenheid te bespreken. Bovendien is de agenda niet openbaar aangekondigd, zoals dat hoort", aldus SP-raadslid Paul Lempens.

De SP heeft aangegeven niet aanwezig te willen zijn bij de besloten presidiumvergadering. 'Wij doen niet mee aan geheime vergaderingen".

UPDATE:
* In het presidium is besloten om de bijeenkomsten weer openbaar te houden en aan te kondigen, conform de eerder afgesproken regels. De burgemeester is hierin terechtgewezen. In Weert vergaderen we in het openbaar tenzij het niet anders kan.
* De geheime informatie over Koninginnedag is in een besloten deel behandeld. De SP heeft de vergadering bij dit agendapunt verlaten. Vice fractievoorzitter Paul Lempens: "Wij willen geen geheime informatie waar je niks mee mag doen."

Uit 2006: SP raadsleden niet meer achter 'gesloten deuren'