College blind voor storm van kritiek, alweer dreigt de zaag voor waardevolle bomen [update]

29 februari 2012

Oude bomen langs het distrubutiecentrum; binnenkort ook weg? Foto: stichting Groen WeertNa alle commotie die eerder dit jaar ontstond rond de verkeerde kap van bomen bij de Louis Regoutstraat zou je verwachten dat het college van B&W wel drie keer nadenkt voordat ze de zaag in waardevolle bomen laat zetten. Niet dus. Alsof er niets gebeurd is dreigen zestig oude eiken in industrieterrein De Kempen gekapt te worden zodat de grond meer opbrengt. Terwijl ze bij de aanleg van het industrieterrein twee jaar geleden bewust gespaard zijn!

In de laatste raadsvergadering waren alle partijen in de gemeenteraad duidelijk. Naar aanleiding van vragen van de SP over verkeerd gekapte bomen aan de Louis Regoutstraat bleek de verontwaardiging over het gemak waarmee besloten wordt om waardevolle bomen in Weert te kappen groot. De raad wil dat dit stopt. Als voorbeeld werd tijdens de vergadering de kap van bomen in het toekomstige industrieterrein Kampershoek-Noord genoemd waar een kaalslag plaatsvond. CDA raadslid Sijben riep het college zelfs op om ‘hier voorlopig niemand meer met een zaag naartoe te sturen’.

Deze week kwam de SP erachter dat het college haar kapwoede op een ander nieuw industrieterrein gewoon voortzet. Het zou de opbrengst van de grond moeten verhogen. En dat terwijl de gemeente voor zo’n 100 miljoen aan nog onverkochte industriegrond in haar bezit heeft.

Zo’n twee jaar geleden werd het Industrieterrein De Kempen in Weert uitgebreid. Aanleiding hiervoor was de vestiging van het Lidl-distributiecentrum op deze plek. Waardevolle bomen in de omgeving werden zoveel mogelijk gespaard zodat er met de inrichting van de rest van het terrein rekening mee gehouden kan worden. Het gaat om zo’n zestig bomen, voornamelijk eiken, van tussen de vijftig en tachtig jaar oud die in laanbeplanting langs vroegere landweggetjes staan.

Twee jaar geleden bewust gespaard, nu alsnog de zaag erin? Foto: stichting Groen Weert

SP raadslid Jeroen Goubet ‘Ik ben compleet verbaasd over dit besluit. Na alle kritiek die de wethouder over de blunder in de Louis Regoutstraat over zich heen kreeg, na alle verontwaardiging die de raad uitsprak over het gemak waarmee bomen in het algemeen worden gekapt, zou je toch verwachten dat men onderhand het licht ziet.
Want bomen zijn niet alleen waardevol voor de mensen, de natuur en het landschap, maar ook daadwerkelijk waardevol in geld. Op het grootste terrein in De Kempen staan 42 bomen met een waarde van zo’n 8000 euro per stuk. Maal 42 is dat 336.000 euro kapitaalvernietiging. En dat terwijl er door de bomen te laten staan voor maar 112.000 euro minder aan grond verkocht kan worden!’

De SP heeft vragen gesteld over de voorgenomen kap en wil dat deze in de commissievergadering Ruimtelijke Ordening op 8 maart beantwoord worden. ‘Uiteraard om te weten of het allemaal klopt, maar vooral om te voorkomen dat het voor die tijd alweer te laat is en er opnieuw waardevolle bomen aan stukken gezaagd zijn,' aldus Goubet.

stichting Groen Weert
Een bomenlaan langs een voormalig landweggetje in industrieterrein De Kempen. Foto: stichting Groen Weert

Update:

Inmiddels heeft ook de PvdA zich aangesloten door aanvullende vragen te stellen. Naar verluid heeft het college besloten de kap van de bomen naar aanleiding van een gesprek met de Stichting Groen Weert en de vragen van de SP besloten de kap op te schorten. Het risico dat de bomen gekapt worden vóórdat er in de commissievergadering op 8 maart over gesproken wordt is dus inmiddels verdwenen. De SP hoopt uiteraard dat van dit uitstel afstel komt. Wordt vervolgd op 8 maart.

Het ging al zo vaak mis; begin dit jaar, in april vorig jaar, in 2009 ging het bijna mis, in 2007, en ook al in 2002. Steeds kwam de SP in actie!