Vragen over bomenkap Maasstraat

4 april 2002

Vragen over bomenkap Maasstraat

Op 2 april zijn er in de Maasstraat enkele bomen gekapt, deze waren kerngezond en bepalend voor het straatbeeld. Een aantal bezorgde Weertenaren heeft hierover aan de bel getrokken bij de gemeente.

Met welke noodzaak zijn deze bomen gekapt? Waarom is de kap van deze bomen niet officieel aangekondigd, zoals het hoort? Komt er nog groen voor terug? 'Wij hebben liever een boom dan straatmeubilair' schrijven Bert van Dooren van bureau HALT in de Maasstraat, Paul Lempens van de SP-raadsfractie, Henk Verstappen van de Bomenstichting en Werner von Scheibler van Milieudefensie in een brief aan de raad en het college. Is dit alvast gebeurd in het kader van de "verfraaiing" van de Maasstraat?

'Voor zover wij weten is niemand hiervan vooraf op de hoogte gesteld. Elke burger moet eerst toestemming vragen voor het kappen van bomen, maar de gemeente vindt dit zelf kennelijk niet nodig. Misschien zijn volgende week de bomen bij het klooster in de Maasstraat aan de beurt?' vragen de briefschrijvers zich af.

Een korte telefonische enquete bewees dat ook andere Groene Verenigingen niet op de hoogte waren en voortaan vooraf geinformeerd willen worden, zoals met de gemeente was afgesproken. 'Het wordt tijd voor een integraal openbaar groen-beleid in Weert, zodat burgers weten waar ze aan toe zijn.' aldus de vier.