Raad kiest na wikken en wegen voor aanpassing T-splitsing Maaseikerweg

8 november 2016

Raad kiest na wikken en wegen voor aanpassing T-splitsing Maaseikerweg

Foto: Peter Weekers / Buurtschap Moesel-1

Het was een lange bevalling en geen gemakkelijke. Maar uiteindelijk koos een ruime meerderheid van de Weerter gemeenteraad gisterenavond voor het aanpassen van de T-splitsing Maaseikerweg  -Beatrixlaan en niet voor een rotonde op deze plek.

Heel wat onderzoeken zijn er geweest en heel wat adviesbureaus hebben er in de afgelopen twee jaar naar gekeken. Daar komt steeds een lichte voorkeur voor een T-splitsing uit.

‘Als een rotonde er met kop en schouders bovenuit had gestoken was er geen discussie geweest. Als er in 2014 een fatsoenlijke T-splitsing was aangelegd trouwens ook niet, ‘aldus SP fractievoorzitter Jeroen Goubet.

‘Als je alles wat bij een besluit komt kijken zoals doorstroming, de verkeersremmende werking, inpasbaarheid enzovoorts voor beide oplossingen met elkaar vergelijkt dan zijn er onder de streep niet zo grote verschillen. Maar de belangrijkste afweging moet altijd de veiligheid zijn. En daarop scoort een T-splitsing beter.'

'Geld is trouwens geen afweging geweest. Veiligheid mag geen prijs hebben,‘ zo voegt Goubet eraan toe.

De doorslag werd gegeven door een toezegging van wethouder van Eersel die het dossier van oud-wethouder Litjens overigens zeer kundig op zich nam. Een belangrijk argument van buurtbewoners vóór een rotonde is altijd het verminderen van de hoeveelheid verkeer en het verlagen van de rijsnelheid op de Maaseikerweg geweest. Om toch aan die wens tegemoet te komen komt er een onderzoek naar hoe daar iets aan gedaan kan worden. Bijvoorbeeld door in overleg met het Openbaar Ministerie te bekijken of er een flitspaal geplaatst kan worden. Ook wordt onderzocht hoe routes voor het doorgaand verkeer zoals de nabijgelegen Ringbaan aantrekkelijker gemaakt kunnen worden, zo zegde wethouder van Eersel toe na een vraag van de SP.

EEN MOEILIJK BESLUIT MET EEN WRANGE NASMAAK

Uiteindelijk stemde daardoor een ruime meerderheid van SP, CDA, VVD, Weert Lokaal en een deel van de PvdA vóór de aangepaste T-splitising. D66, het andere deel van de PvdA en de eenmansfracties Juist495 en DUS Weert kozen voor een rotonde.

Een moeilijk besluit met een wrange nasmaak. ‘Het is heel erg jammer dat de gemeente en de buurtbewoners die zich twee jaar lang hebben ingezet om een oplossing te vinden er niet uit zijn gekomen. Vanuit beide kanten is er veel tijd en energie ingestoken. Zestig briefwisselingen zijn er geweest, wethouder van Eersel had het inmiddels twintig centimeter dikke dossier gisteren op tafel liggen. Ik hoop heel erg dat beide partijen evengoed met elkaar in gesprek blijven over de het aangekondigde onderzoek, ‘zo besluit Goubet.

De T-splitsing zal overigens pas aangepast worden op het moment dat de bouw van de nieuwe school voor speciaal onderwijs aan de Beatrixlaan klaar is. Dat zal waarschijnlijk ongeveer een jaar gaan duren.