Opgeluchte sfeer infoavond AZC: het gaat goed

22 oktober 2015

Opgeluchte sfeer infoavond AZC: het gaat goed

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

Tijdens de druk bezochte informatiebijeenkomst over de komst van een asielzoekerscentrum in Weert op 14 september deed burgemeester Heijmans de belofte om een maand later nog zo’n bijeenkomst te organiseren. Die vond vanavond plaats en ook dit keer weer in de hal van het stadhuis. Voor iedereen toegankelijk. Zo’n 225 mensen kwamen en de sfeer was heel anders dan de vorige keer.

Als inleiding blikte de Burgemeester uitgebreid terug op één maand vluchtelingenopvang in Weert. Veel feiten en cijfers. Ook waren er excuses voor de chaotische manier waarop de opvang in september, slechts uren na het raadsbesluit, in gebruik werd genomen. Ook het COA verontschuldigde zich daarvoor.

Vervolgens werd er informatie gegeven over de screening van vluchtelingen, het omwonendenoverleg en ervaringen tijdens de afgelopen maand. De politie vertelde dat er één auto-inbraak op het terrein is gepleegd en dat er één arrestatie heeft plaatsgevonden, een ruzie in de familiesfeer. Voor de rest is het rustig en gaat het goed.

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

En dat was ook heel duidelijk het algemene gevoel onder de aanwezige Weertenaren. Totaal geen grimmigheid.

Na een nadere toelichting over het reilen en zijlen van het asielzoekerscentrum in Weert door locatiemanager Miriam Goudberg was er ruimte voor vragen.

Een vraagsteller vroeg de burgemeester nogmaals fel het ‘duizend asielzoekers voor vijf jaar ‘ te bevestigen. De burgemeester deed dat, onder applaus. Het COA was helaas iets minder uitgesproken.

Een geëmotioneerde mevrouw vroeg de burgemeester waarom hij over de vorige infoavond sprak in termen als ‘zeshonderd boze mensen die het stadhuis bestormden’. Ze herkende zich niet in dat beeld, ze herkende haar stad Weert niet in dat beeld. De burgemeester bevestigde dat en bood ook hiervoor zijn excuses aan.

'In talkshows zoals de Wereld Draait Door' is er na pittige vragen van presentatoren nu eenmaal niet altijd veel ruimte voor een afgewogen antwoord'.

De laatste vragenstelster uit een overigens korte rij riep de aanwezige pers op ook te berichten over de rustige, beschaafde bijeenkomst zoals die van vanavond in Weert plaats had en niet alleen op sensatie uit te zijn.

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

Uiteraard was ook een groot deel van de SP fractie en wethouder Sterk weer aanwezig tussen de mensen.

Fractievoorzitter Jeroen Goubet ‘Bij de ingang van het Stadhuis stond een straalwagen en met de doodenge beelden uit Steenbergen van gisteravond nog op het netvlies stapte ik de hal binnen. Maar de burgemeester gaf iedereen een hand en de sfeer was binnen ook heel anders. Dat bleef zo, ook tijdens de uitleg. Er was vooral interesse bij de mensen. Gelukkig dat het zo ook kan’

Goubet; ’Aan de ene kant vond ik het wel jammer dat er nu helemaal geen geluiden van tegenstanders meer te horen waren. Ik kan me niet voorstellen dat alle kritiek, ondanks dat alles best goed gaat, in één maand is verstomd. Wat mij betreft, klaag niet meer dat je niet gehoord wordt. Dit was hèt moment.’

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

Of er nog een derde bijeenkomst voor alle Weertenaren komt is niet duidelijk.

Locatiemanager Miriam Goudberg van het AZC Weert zegde wel toe de hele stad uit te nodigen voor een open dag ergens in mei volgend jaar als de kazerne helemaal geschikt is gemaakt voor het gebruik als asielzoekerscentrum voor de komende vijf jaar.