Drukke en emotionele infoavond over vluchtelingenopvang

14 september 2015

Drukke en emotionele infoavond over vluchtelingenopvang

Foto: Bert Peterse / SP Weert

Bijna zeshonderd mensen kwamen vanavond naar de informatiemarkt die de gemeente in de hal van het stadhuis organiseerde over de komst van asielzoekers naar de van Hornekazerne. Al met al verliep de avond ondanks de drukte en de emotie redelijk netjes en rustig.

Na een inleiding door burgemeester Heijmans en Peter Siebers, bestuurslid van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), was er volop ruimte voor het stellen van vragen en het geven van meningen. Veel mensen kwamen naar voren op de grote trap in de hal van het stadhuis om hun vraag te stellen waarna er een zo goed mogelijk antwoord werd gegeven. Even moest de politie ingrijpen toen een man met persoonlijke problemen heel boos werd op Burgemeester Heijmans, maar de man kalmeerde al snel.

Foto: Bert Peterse / SP Weert

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet; ‘De emoties waren tastbaar. Veel mensen zijn bezorgd of zelfs bang. Af en toe kwam er een harde roep uit het publiek als er iets gezegd werd. Ik begrijp, wij begrijpen als SP die zorgen en zijn ook erg benieuwd naar wat er gaat gebeuren. Ik hoop dat er ieder geval vanavond meer duidelijk is geworden voor de vele Weertenaren die naar het stadhuis waren gekomen.’

De voltallige SP fractie en wethouder Paul Sterk waren ook aanwezig. Na afloop mengden de SP’ers zich actief in het publiek om te luisteren of een praatje te maken.

Foto: Nico van den Bent / SP Weert

Morgenavond vindt er om 19:30 een openbare raadsvergadering plaats over de komst van het vluchtelingenopvangcentrum in de Van Hornekazerne. Ook hier is drukte te verwachten.