Wonen Weert: miljoenen op de bank, huurders in de kou

8 mei 2007

Wonen Weert: miljoenen op de bank, huurders in de kou

Uit een onafhankelijk onderzoek blijkt dat Wonen Weert een groot vermogen heeft, maar achterblijft in haar prestaties. Door sloop en verkoop zijn er steeds minder betaalbare woningen, er wordt nauwelijks bijgebouwd, er is geen aandacht voor leefbaarheid in de wijken en huurders mogen niet meepraten. De SP trok deze conclusies al jaren eerder maar kreeg geen gehoor bij gemeente of corporatie.

Ze dringt nu aan op gemeentelijke actie. De bouwproductie van woningcorporatie Wonen Weert is ‘sterk achtergebleven’. Leefbaarheidsaspecten in de wijken, zoals veiligheid, hebben “nauwelijks een plek in het beleid”. Ook komen er steeds minder betaalbare woningen bij voor de lagere inkomensgroepen door sloop en verkoop van goedkope woningen. Wonen Weert biedt ook “weinig ruimte” aan belanghebbenden, zoals huurders, om mee te praten over de toekomst van wijken en buurten. (…) Wonen Weert heeft door de achterblijvende prestaties per saldo een “aanzienlijke vermogensovermaat waarvoor zij geen bestemming heeft”. (NRC Handelsblad, 3 mei 2007)

Het is goed dat woningcorporatie Wonen Weert (voorheen BALANS, voorheen Bouwvereninging Weert) zichzelf onderwerpt aan een kritische beoordeling van het eigen falende beleid door een zogenaamde ‘visitatie’ toe te laten. Een onafhankelijk onderzoeksbureau verbonden aan het Ministerie van VROM trekt belangrijke conclusies die door de SP worden gedeeld, en waar zij al jarenlang aandacht voor vraagt, binnen en buiten de raad, onder andere in een alternatief volkshuisvestingsplan uit 2003, de discussie rond prestatie-afspraken, de kritiek op de sloopplannen in de wijken Keent en Fatima en verschillende acties rond de fusie van de Bouwvereniging Weert en BALANS.

De groep ‘kritische huurders’ krijgt achteraf gelijk. In een brief aan het College vraagt de SP om een aanscherping van de prestatieafspraken en het versterken van de invloed van de gemeente en huurders op het beleid. Ze vraagt om heropening van het debat over de volkshuisvesting in Weert, waarbij ook de huurders en aspirant-huurders serieus worden betrokken.

De brief van de SP aan het college:

Schriftelijke vragen ex art 40 RvO aan het College van B&W van de gemeente Weert

Visitatierapport Wonen Weert

Weert, 8 mei 2007

Geacht College,

In de NRC van donderdag jongstleden konden we lezen hoe de Stuurgroep Experimenten Volkshuisvesting (SEV), een deels door het Ministerie van VROM gesubsidieerd kenniscentrum, in een visitatierapport vernietigend oordeelt over de maatschappelijke inzet van woningcorporatie Wonen Weert.

De SP trok deze conclusies al jaren eerder maar kreeg geen gehoor bij u of bij de corporatie.
Al jarenlang vragen wij aandacht voor de staat van de volkshuisvesting in Weert, binnen en buiten de raad, onder andere in een alternatief volkshuisvestingsplan uit 2003, de discussie rond de niet-meetbare prestatie-afspraken, de kritiek op de sloopplannen in de wijken Keent en Fatima en verschillende acties rond de fusie van de Bouwvereniging Weert en BALANS. De groep ‘kritische leden van de Bouwvereniging Weert’ krijgt achteraf gelijk kunnen we stellen.

Het is goed dat woningcorporatie Wonen Weert (voorheen Balans, voorheen Bouwvereninging Weert) zichzelf onderwerpt aan een kritische beoordeling van het eigen falende beleid door een zogenaamde ‘visitatie’ toe te laten. Nu is de tijd om ook het gemeentelijk beleid kritisch te beoordelen. De gemeente is als lokale overheid immers verantwoordelijk voor het huisvesten van de bevolking.

Wij vragen u om een aanscherping van de prestatieafspraken en het versterken van de invloed van de gemeente en huurders op het beleid. Een heropening van het debat over de volkshuisvesting in Weert, waarbij ook de huurders en aspirant-huurders serieus worden betrokken. Wij verzoeken u hiervoor op korte termijn initiatieven te nemen en verzoeken u om in de antwoordbrief hier op in te gaan.

Met vriendelijke groeten,

Rudy Nordhausen