Poort van Limburg, molensteen om de nek

19 augustus 2015

Poort van Limburg, molensteen om de nek

Onlangs werd bekend dat de uitbater van zalencomplex  Poort van Limburg heeft aangegeven zich terug te willen trekken. Al geplande evenementen gaan door, maar daarna wordt het toch aardig stil in het miljoenenpand. Want nu is ook bekend dat brouwerij Lindeboom die het pand van de gemeente huurt het bijltje erbij neergooit

Hoewel velen waaronder de SP hadden gehoopt dat dit niet zou gaan gebeuren is het ook weer niet een hele grote verrassing. Twee en een half jaar geleden was tijdens een bijeenkomst voor Weerter horecaondernemers over de plannen voor de Poort al duidelijk dat de ervaringsdeskundigen weinig vertrouwen hadden in de winstgevendheid van het zalencomplex.

Toch stak de gemeente 2,1 miljoen euro extra in het pand om het af te kunnen bouwen. De SP ging daar niet in mee. ’Het wordt tijd om te stoppen met grote prestigeprojecten in Weert zoals de Poort van Limburg en het nieuwe stadhuis. Laten we het de komende tien jaren maar eens heel rustig aan gaan doen en weer gaan investeren in mensen in plaats van in stenen. De bouwpastoors moeten weten dat de bodem is bereikt,’zo verwoordde ik dat toen.

Met alle bezuinigingen die dit nieuwe college dit jaar moet gaan nemen is dat extra geld achteraf een extra pijnlijk. Daarom is wat de SP betreft één ding helder; er worden niet opnieuw miljoenen in de Poort gestoken. Ook niet nu er zich een nieuwe situatie voordoet. Dat geld zou regelrecht ten koste gaan van andere zaken zoals de zorg waar nu met veel pijn al op beknibbeld moet worden.

Voor de SP staat nog steeds overeind dat het zo snel mogelijk verkopen van het complex waarschijnlijk de beste oplossing is. Waarschijnlijk neem je dan een verlies maar het betekend wel dat je vervolgens overal vanaf bent.

Ondertussen zou er wel gekeken kunnen worden naar tijdelijke oplossingen voor gebruik zolang er geen nieuwe huurder is. Misschien kunnen Weerter verenigingen in samenspraak met de gemeente in eigen beheer gebruik maken van het complex zoals de SP in 2013 ook al voorstelde.

Het nieuwe ‘politieke jaar ‘ start begin september. Het eerste onderwerp wat besproken zal gaan worden zal vast de Poort van Limburg zijn.

Jeroen Goubet