SP nog steeds kritisch over blowverbod.

15 maart 2007

SP nog steeds kritisch over blowverbod.

Het zogenaamde blowverbodsbord in Amsterdam is een gewild object onder 'verzamelaars'De laatste dagen komt er vanuit steeds meer hoeken kritiek op het blowverbod dat de gemeente in delen van Weert instelt. De SP uitte haar bedenkingen al in september vorig jaar maar stond daarin toen alleen. De SP wilde daarom gisteren tijdens de raadsvergadering de garantie van het college van B&W dat het verbod na een periode van één jaar uitvoerig tegen het licht gehouden wordt.

Maar de in te dienen motie waarmee de SP dit wilde bereiken bleek achteraf niet nodig. Burgemeester Niederer kwam namelijk al van te voren tegemoet aan de wens van de SP, waardoor het indienen overbodig werd.

De SP is nog steeds geen voorstander van het blowverbod. De partij is er niet van overtuigd dat het werkelijke probleem, overlast veroorzaakt door drugsverslaafden, hiermee aangepakt wordt. Ook de GGZ Noord- en Midden-Limburg deelt deze mening zo bleek uit een krantenartikel dat onlangs in Dagblad de Limburger verscheen. De GGZ gaat over de verslavingszorg. De vroegere CAD, Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs, is in de GGZ opgegaan.

"Het instellen van dit blowverbod is een schijnmaatregel, het blowen op zich geeft niet de problemen. Aan spierballentaal hebben we niets. Laten we komen met echte maatregelen om overlast tegen te gaan”, zo benadrukt SP-raadslid Rudy Nordhausen nog eens.

Wanneer het verbod na de periode van één jaar niet blijkt te werken, dan moet het ook weer opgeheven worden, zo vindt de SP.

Krantenartikel 'Verbod op blowen werkt niet' onlangs in Dagblad de Limburger.
De SP zette al in september vorig jaar vraagtekens bij het blowverbod