SP presenteert nieuwe partijkrant op ledenbijeenkomst

21 mei 2016

SP presenteert nieuwe partijkrant op ledenbijeenkomst

Foto: Nico van den Bent / SP Weert

Een kleine dertig SP’ers kwamen vrijdagavond bij elkaar in het Kwintet in Boshoven om over de actualiteit en de partij te praten. Ook werden de eerste twee exemplaren van de nieuwe Weerter SP-krant door raadsleden Jeroen Goubet en Bert Peterse overhandigd aan oud-raadsleden Herman Beuvens en Jan Tak. Zij verzekerden daarop dat het stokje goed overgedragen is!

28 SP’ers verzamelden zich ondanks het mooie weer gisterenavond in het Kwintet. Binnen de SP heeft iedereen een stem en wordt het contact met alle leden regelmatig opgezocht om te praten over de koers van de partij. Maar ook voor actuele onderwerpen wordt ruimte gemaakt. Het begin van de bijeenkomt werd besteed aan hét gespreksonderwerp van de afgelopen week, de hulp van burgemeester Heijmans aan het onderduiken van het Syrische gezin.

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

Foto: Nico van den Bent / SP Weert

Nadat SP fractievoorzitter Jeroen Goubet, raadslid Bert Peterse en commissielid Nico van den Bent een toelichting gaven op het standpunt zoals dat in de afgelopen week naar voren is gebracht was er alle ruimte voor discussie.

Jeroen Goubet; ‘Ik heb aan onze leden de toelichting gegeven dat we de actie van de burgemeester van harte steunen. Medemenselijkheid, barmhartigheid, mensen vóór regels, het kon de SP wel zijn! Maar er zijn een paar kanttekeningen.

‘Ten eerste, is het gezin echt geholpen met deze actie? Wordt hun situatie er nu niet moeilijker op? De kinderen gaan niet meer naar school en het gezin verliest rechten als ze langer dan een bepaalde tijd van de radar verdwenen zijn.’

‘Ten tweede de willekeur. Een lid wierp een voorbeeld op. Een ouder koppel, beide dementerend. De vrouw woont in verpleeghuis Sint Martinus. De man is gevallen, geopereerd aan zijn heup en komt ook in het verpleeghuis terecht. Hij wordt herenigd met zijn vrouw. Maar nadat hij hersteld is wordt hij gedwongen weer naar huis te gaan zonder zijn vrouw. Een verscheurd koppel. Komt de burgemeester hier nu ook voor in actie?’

‘Ten derde de verantwoording. Vooral vanuit de leden kwam verontwaardiging dat er blijkbaar geen afstemming met de wethouders en de gemeenteraad heeft plaatsgevonden. Daar zitten we echt mee’

Foto: Nico van den Bent / SP Weert

Kritische SP leden dus die de aanwezige raadsleden genoeg overwegingen meegaven voor de discussie die ongetwijfeld, misschien zelfs aanstaande woensdag tijdens de raadsvergadering al, zal plaatsvinden.

Na de actualiteit werd er gesproken over de SP op straat.

Als geen andere partij zoekt de SP het contact met de mensen op en het is niet voor niets dat de partij in Boshoven samen kwam. Dankzij de SP is er een geluidscherm gekomen langs de Ringbaan Noord. Maar dat hele proces ging niet van een leien dakje. Het comité geluidsoverlast Boshoven werd regelmatig niet gehoord en ideeën vanuit het stadhuis werden doorgedrukt. Om te horen wat de meningen zijn over het uiteindelijke geluidscherm, het parkje erachter en de fietserdoorsteek bij de Gouverneurlaan gaat de SP zaterdag de wijk in.

Daarnaast is er in heel Weert is er veel te doen over het ‘groenonderhoud nieuwe stijl’.

De SP heeft ermee ingestemd dat het groenonderhoud in Weert tegen het licht gehouden wordt. Het idee dat de SP daarbij voor ogen had was een open vraag aan alle Weertenaren.

Waar moet het groenonderhoud beter, waar is het goed zoals het is en waar kan er misschien wat minder aandacht aan gegeven worden.

In plaats daarvan begint het beeld te ontstaan dat de gemeente overal struikjes weghaalt en gras inzaait omdat dat goedkoper is. De SP vindt dat dit weer het stadhuis is wat bepaald en dat was niet de bedoeling. Ook daarover wil de partij graag de mening van de Weertenaar horen, te beginnen huis aan huis in Boshoven.

Tegen het slot van de avond werd het nieuwe krantje van de SP Weert gepresenteerd aan de leden. Raadsleden Bert Petsere en Jeroen Goubet overhandigden de eerste twee exemplaren aan oud-raadsleden Jan Tak en Herman Beuvens. Geen saaie verhaaltjes maar  het resultaat van twee jaar SP beleid in Weert gepresenteerd in de vorm van een cartoon.

Foto: Nico van den Bent / SP Weert

Beuvens en Tak gaven daarop aan dat het wat hen betreft overduidelijk gelukt is het stokje over te dragen aan een nieuwe generatie. Het krantje zal in een oplage van 20.000 stuks in de hele gemeente verspreid worden.

Na afloop werden er zoals gebruikelijk nog een paar drankjes genuttigd. En zoals inmiddels ook gebruikelijk deden de oud-raadsleden het licht uit!