SP: aandacht houden voor verbeteren spoorwegovergang Roermondseweg

27 april 2016

SP: aandacht houden voor verbeteren spoorwegovergang Roermondseweg

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

De gemeente Weert bevestigde vandaag nogmaals dat de plannen voor verbreding van de N280 en de daarbij behorende kap van 408 bomen langs de weg van de baan zijn. Maar deze verder verstandige beslissing heeft blijkbaar wel tot gevolg dat een brug of een tunnel ter vervanging van de spoorwegovergang bij Weert er voorlopig ook niet meer inzit. De SP vindt dat jammer en vreemd.

Want de brug of tunnel stond eigenlijk al los van de rest van het opknappen van de N280. Dat is namelijk in de afgelopen jaren een samenspel gebleken tussen gemeenten en de provincie. Over de spoorwegovergang gaat spoorbeheerder ProRail en de provincie.

SP raadslid Jeroen Goubet; ‘ProRail moet zich aan regels houden. Een spoorwegovergang mag een maximaal percentage van de tijd voor het wegverkeer dicht zijn. Dat heeft onder andere te maken met de bereikbaarheid die hulpdiensten moeten kunnen waarborgen. De overgang aan de Roermondseweg zit daar al jarenlang dicht tegenaan.’

Het heeft er alle schijn van dat het spoor ter plekke in de komende jaren drukker wordt. Er wordt al een tijd gesproken over een stoptreindienst tussen Weert en Roermond met station in Baexem en Haelen.

Jeroen Goubet haalde de wens voor een brug of tunnel daarom afgelopen zaterdag nogmaals aan tijdens een regioconferentie van de Limburgse SP afdelingen samen met de Provinciale Statenfractie van die partij. ‘De provincie en ProRail moeten over de brug of door de tunnel komen omdat het over een Provinciale weg en een staatsspoorlijn gaat. In samenspraak tussen de provincie en ProRail moet er daarom een oplossing komen, dat staat verder los van de andere plannen voor de N280.’

SP Statenfractievoorzitter Bram Schaminée begreep de zorgen van de SP Weert en zegde toe het opnieuw onder de aandacht te brengen.

De SP zet zich sinds vele jaren in voor een goede bereikbaarheid rond de N280 én voor behoud van de natuur direct rond de weg en in de omgeving. De foto bovenaan is tien jaar geleden genomen om dezwlfde omgeving te beschermen.