Raad stelt verkeerscommissie opnieuw in

28 februari 2015

Raad stelt verkeerscommissie opnieuw in

Op initiatief van D66 heeft de gemeenteraad woensdag via een motie afgedwongen dat er een verkeerscommissie komt die ontwerpen voor nieuwe verkeerssituaties gaat beoordelen voordat ze uitgevoerd worden. De SP sloot zich volledig aan bij dit initiatief omdat de partij ook regelmatig het voortouw neemt in het aan de kaak stellen van slechte verkeersbeslissingen.

Er is veel onvrede rond recente verkeersprojecten in Weert. Het Stationsplein, de oversteek tussen Centrum-Noord naar Boshoven, de kruising Maaseikerweg met de Beatrixlaan…

In het verleden bestond er in Weert een verkeerscommissie maar die is op een gegeven moment opgeheven. Gezien de vele problemen is het terecht om die nu weer opnieuw in het leven te roepen. Praktijkdeskundigen moeten ieder nieuw verkeersvoorstel beoordelen. Bekijken of het goed is.

Wethouder Litjens kon de motie ondersteunen. Hij gaf zelfs aan de commissie breder te willen zien. Niet alleen deskundigen die daarvoor geleerd hebben, maar bijvoorbeeld ook rijschoolhouders en andere mensen die dagelijks het verkeer ondervinden zouden een plek kunnen krijgen in die commissie. De SP was aangenaam verrast door die suggestie.

De motie van D66 die mede werd ingediend door de SP, VVD en PvdA werd met alle stemmen vóór aangenomen.

SP raadslid Karin Duijsters. ‘Het Statonsplein is een puinhoop en daar maken we ons nog steeds druk om. En ook op andere plekken in Weert gaat het niet goed. Aanpassingen zijn vaak verslechteringen in plaats van verbeteringen. De verkeerscommissie moet tanden krijgen. De frustratie is groot en op een gegeven moment raakt het geduld op. Door dit initiatief is er hoop op verbetering.’

SP en VVD stellen wederom vragen over Stationsplein

Raad nog niet tevreden over uitleg kruising Maaseikerweg - Beatrixlaan