Campagne op de markt: Reken af!

28 februari 2015

Campagne op de markt: Reken af!

Foto: Bert Peterse

De SP afdeling Weert heeft zaterdag campagne op de markt gevoerd. Aan voorbijgangers werd de verkiezingsfolder afgegeven en het gesprek aangegaan over de verkiezingen voor provinciale staten, maar veel meer het belang te gaan stemmen.

Foto: Nico van den Bent

SP-afdelingsvoorzitter Bert Peterse: "De mensen zijn de politiek moe en geven aan dat het toch niet uit maakt op welke partij je stemt. Er is een grote verbolgenheid over het feit dat de PvdA met de VVD is gaan regeren en dat politici voor zichzelf een andere moraal er op nahouden dan voor de gewoner inwoner. We leggen dan uit dat de SP hier een verschil in kan maken. Een grote SP is een grotere kans dat de SP in het provinciebestuur komt en hoe meer mensen SP stemmen, hoe groter de SP in de Eerste Kamer wordt en hoe groter de kans is dat het kabinet haar meerderheid daar verliest. Kortom: reken af met dit kabinet!"

Foto: Nico van den Bent

Ook de reiskostenvergoeding van de burgemeester van Weert kwam vaak ter sprake. Peterse: "De voltallige gemeenteraad van Weert heeft de voorwaarde van de burgemeester geaccepteerd bij zijn aantreden dat hij pas in Weert komt wonen als hij zijn huis heeft verkocht. Volgens de wet heeft hij recht op een dubbele woonplaatskostenvergoeding van bijna 35.000 euro per jaar. Daar heeft hij van afgezien. In plaats daarvan heeft hij een forensenvergoeding ontvangen van bijna 6.000 euro per jaar. Dan kun je principieel vasthouden dat de wet gevolgd moet worden, of je kan een 2 zijdig geaccepteerde afspraak maken om zaken praktisch op te lossen. De SP kiest dan voor deze laatste optie. Bovendien zijn er grotere problemen om op te lossen in Weert."

Lees meer over het standpunt reiskostenvergoeding van de burgemeester.