SP verbaast zich over kabelskibaan bij Maasplassen

6 maart 2013

SP verbaast zich over kabelskibaan bij Maasplassen

De IJzeren Man in WeertZowel bij de IJzeren Man in Weert als bij de Boschmolenplas (Maasplassen Roermond) zijn een kabelskibaan gepland. De SP is hier verbaasd over dat op korte afstand van elkaar deze voorzieningen komen. De partij vraagt het Weerter college waarom een en ander niet beter is afgestemd op elkaar door regionale samenwerking in de GOML.

Op 12 december 2012 heeft een meerderheid van de gemeenteraad ingestemd met de komst van een kabelskibaan in de IJzeren Man. Hiervoor is bij de GOML (Gebiedsontwikkeling Midden Limburg) een bijdrage gevraagd in de kosten. Tijdens de commissie Welzijn van 19 februari 2013 deelde het college mee dat de GOML een bijdrage wil leveren in de helft van de kosten, 147.500 euro van 295.000 euro.

Op 5 maart 2013 verscheen in de Limburger een artikel over de ontwikkeling van de Maasplassen (Kabelskibaan en bbq-eilanden). Deze kabelskibaan zou bij de Boschmolenplas moeten komen. Deze plas ligt ten noorden van Panheel en nog geen 25 kilometer van de IJzeren Man, op ongeveer 20 autominuten.

SP-raadslid Bert Peterse: “De SP is verbaasd over deze plannen bij de Boschmolenplas. De rol van de GOML is gericht op regionale samenwerking en ontwikkeling. Naast de ontwikkeling van de Maasplassen is toerisme – in de hele regio – één van de speerpunten. De SP had verwacht dat enige afstemming tussen de verschillende plannen zou zijn. Nu lijkt het alsof alles voor de Maasplassen moet wijken en er geen afstemming tussen plannen is. Straks zitten we met 2 half functionerende kabelskibanen in plaats van één goede. Juist hier is de GOML voor, maar blijft een afstemming uit.”

Update
In het Masterplan Maasplassen wordt bij de Boschmolenplas alleen duiken als recreatieve mogelijkheid aangegeven.

SP zegt ja tegen waterskibaan - 13 december 2013