SP licht standpunt Poort Van Limburg toe bij WeertFM

4 maart 2013

SP licht standpunt Poort Van Limburg toe bij WeertFM

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet was gisteren een uur lang te horen bij het actualiteitenprogramma studi0495 van lokale radiozender WeertFM. Samen met D66 raadslid Vincent van Brussel en Richard Munten, de voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland afdeling Weert werd hij geïnterviewd over in investering van 2,1 miljoen euro in het zalencomplex door de gemeente voor de afbouw en de resultaten uit het rekenkamerrapport.

Alle drie waren geen voorstander van de investering van 2,1 miljoen. Deze is volgens de gemeente nodig om het zalencomplex af te kunnen bouwen omdat de beoogd uitbater geen lening van de bank krijgt. Voorstanders van die investering, onder andere de partijen VVD en Weert Lokaal waren ook uitgenodigd maar lieten verstek gaan.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is boos over de oneerlijke concurrentie en voorzitter Munten maakte een flink verwijt naar de steunende partijen. ‘ Ik heb als ondernemer jarenlang op de VVD gestemd, maar ik ben vooral teleurgesteld in die partij en ook andere coalitiepartijen. Omdat zij dit soort dingen waar ze normaal gesproken voor staan, oneerlijke concurrentie, nu zo toestaan. En dan vind ik het nog raar dat zij hier niet aan tafel zitten, hun verantwoordelijkheid pakken en uitleggen waarom ze deze beslissing zo nemen.’

Later in het gesprek gaven SP en D66 hun mening over het rekenkamerrapport dan onlangs uitkwam. Het rapport beschrijft wat er allemaal mis ging voor en tijdens het uitvoeren van het project Poort van Limburg en kwam met vernietigende conclusies. Jeroen Goubet liet geen onduidelijkheid bestaan over wat er nu met het college moet gebeuren.

Op de vraag of er een aantoonbaar falen is geweest antwoordde Goubet ‘jazeker. Uit het rapport blijkt dat er ambtelijk het een en ander niet goed is gegaan, maar voor mij is dat geen argument omdat het college altijd verantwoordelijk is. Het falen ligt bij het college. En welke gevolgen zou dit mogelijk hebben? Alleen al vanwege het feit dat de gemeenteraad onvolledig is geïnformeerd, los van de feiten waarover dan, is voor mij reden om te zeggen dit kan niet, dit is een doodzonde in de politiek. En er zijn wel eens wethouders en colleges om minder gesneuveld.’ D66 sloot zich daar onder voorbehoud bij aan omdat ze eerst nog met de leden van de rekenkamer wil praten.

Tot slot riep Goubet op om naar de raadsvergadering te komen waarin het besluit genomen moet worden. ‘Laat ze maar stoeltjes bijzetten zodat de coalitiepartijen de hete adem in de nek voelen’.

De uitzending is terug te luisteren via de website van Weert FM. In de rubriek uitzending gemist betreft het de uitzending van 03-03-2013.

Verniettigend rapport over Poort van Limburg, College moet aftreden
Nee tegen miljoenen voor Poort van Limburg