h

Vernietigend rapport over Poort van Limburg, college moet aftreden

8 februari 2013

Vernietigend rapport over Poort van Limburg, college moet aftreden

Vandaag kwam de Weerter rekenkamer met haar langverwachte rapport over de gang van zaken rond de totstandkoming van het complex Poort van Limburg. Het rapport is vernietigend op tal van punten. Maar voornaamste is dat de gemeenteraad jarenlang gebrekkig, onvolledig of zelfs verkeerd geïnformeerd is. Tussen begin 2010 en begin 2011 is de raad zelfs niet geïnformeerd terwijl de problemen zich toen schijnbaar al opstapelden. Bewust of onbewust, politiek gezien kan daar maar één conclusie aan verbonden worden: aftreden.

Het rapport van de rekenkamer laat geen spaan heel van de gang van zaken rond de Poort van Limburg. Voor wat de SP betreft de belangrijkste conclusies:

  • In de ambtelijke organisatie zat het niet goed, mede door een interne reorganisatie. Geen overzicht.
  • Er waren onduidelijke afspraken tussen de gemeente en de projectontwikkelaar, steeds werden er weer dingen veranderen en werden niet goed vastgelegd of afgesproken. Geen controle.
  • Door de tijd heen zijn alle risico´s rond het project richting de gemeente geschoven. Commerciële partijen liepen daarentegen steeds minder risico, soms heeft de gemeente zelfs bewust risico’s naar zich toe getrokken. Geen besef.
  • De gemeente is steeds kinderlijk naïef geweest en is teveel uitgegaan van goed vertrouwen in een harde commerciële wereld. Geen inzicht.
  • En het belangrijkste: de gemeenteraad is niet goed geïnformeerd. Tussen begin 2010 en begin 2011 is de raad zelfs geheel niet geïnformeerd. Daardoor kwamen alle problemen in 2011 als een enorme verassing. Doordat de raad jarenlang gebrekkige of zelfs verkeerde informatie kreeg kon ze niet goed beslissen. Geen openheid.

De SP is geschokt. SP fractievoorzitter Jeroen Goubet: ‘Alles waar we al bang voor waren is ook daadwerkelijk misgegaan, alle erge vermoedens blijken waarheid. Men heeft vanaf 2009 geen idee gehad waar men mee bezig was. De raad is jarenlang gebrekkig en zelfs verkeerd geïnformeerd. Dat is een doodzonde in de politiek.‘

De SP schrikt van het onderzoek maar is er wel tevreden over. Het is een goed en gedegen onderzoek, het lijkt er niet op alsof er nog meer lijken in de kast zitten. De socialisten hebben één kanttekening;

Goubet: ‘ we zijn het niet eens met de opmerking dat de raad onvoldoende gebruik heeft gemaakt van haar controlerende rol, zoals het rapport heel kort beschrijft. Want bij gebrekkige informatie kan de raad niet goed controleren, het rapport erkent dat ook. Zinnen als ‘het gebrek aan ervaring met het aansturen van dit soort projecten heeft de raad parten gespeeld’ vind ik niet juist. Je kunt niet verwachten dat raadsleden, volksvertegenwoordigers, als leken ervaring hebben met enorm complexe bouwprojecten. Voor een goed oordeel zijn we bij zo iets ingewikkelds naast ons boerenverstand juist afhankelijk van vertrouwen in wat burgemeester en wethouders als professionals ons vertellen.’

‘Vertrouwen in het college was er bij de gehele raad, want anders was er in 2009 wel besloten om niet te bouwen. Wij hadden ook vertrouwen, ook de SP heeft ja gezegd tegen de bouw van het complex. Teveel vertrouwen achteraf. Maar we verwijten dat niet de raad, ook niet de ene of de andere partij want niemand had een reden om te twijfelen. Ik verwijt uitdrukkelijk het college dat ze de schijn toen op hebben gehouden terwijl er toen al veel mis was,’ zo beoordeeld SP fractievoorzitter Jeroen Goubet het besluit uit 2009.

Want het verhaal Poort van Limburg gaat terug tot het begin van deze eeuw. Bij het sluiten van het oude zalencomplex Poort van Limburg werd meteen de behoefte aan een nieuw zalencentrum kenbaar gemaakt. Dat plan werd lang commercieel ontwikkeld. Het ging traag en de gemeente bemoeide zich ermee. Toen er in 2009 echt kinken in de kabel kwamen nam de gemeente de regie over. Iets wat achteraf nooit had mogen gebeuren zo blijkt uit het rapport.

De SP heeft altijd gewaarschuwd voor projecten waarin zowel de overheid, de gemeente, als projectontwikkelaars betrokken zijn. De SP vindt de slappe aanbeveling uit het rapport dat daar in de toekomst beter mee om gegaan moet worden dan ook niet ver genoeg gaan.

Goubet: ‘Het rapport heeft het over lessen voor de toekomst, zoals verbeteringen in de ambtelijke organisatie, maar de belangrijkste les staat er wat de SP betreft niet bij: nooit geen publiek private samenwerking meer in de gemeente! De SP heeft al zo vaak voor van dit soort overeenkomsten gewaarschuwd. De overheid, de gemeente is altijd de onderliggende partij. Ze heeft geen ervaring met het spel van de markt, de onderhandelingen en laat zich daardoor in het pak naaien. Men snapt niet dat je onmogelijk lukraak aan een gesloten overeenkomst kunt gaan sleutelen, dat breekt risico’s open!’

Hoe moet het dan wel? ‘Eigenlijk is het heel simpel. Je hebt als gemeente een plan en je werkt goed en duidelijk uit wat je wil. Je presenteert dat aan projectontwikkelaars en laat ze erop inschrijven. Vervolgens kies je er een uit en laat ‘m bouwen. Je bemoeit je er niet meer mee totdat aan de overeenkomst gedaan is. Je geeft een had en neemt de sleutel over’ aldus Goubet.

Nu het rapport er ligt zijn er wat de SP betreft zware conclusies. Allereerst moet de gemeenteraad zo snel mogelijk bij elkaar komen. Carnaval vieren mag nog net, maar het moet zo snel mogelijk na volgende week dinsdag.

En wat de SP betreft kan het college van burgemeester en wethouders dan opstappen.

Jeroen Goubet: ‘Ook al is men wel of niet direct verantwoordelijk, ook al zijn er misschien fouten gemaakt voordat de huidige bewindspersonen er zaten, bestuur is altijd verantwoordelijk. Op alle punten is er gefaald want het rapport laat geen spaan heel van zowel de ambtelijke organisatie als het college dat ervoor verantwoordelijk is. Als dat al niet erg genoeg is, is het niet informeren van de raad een doodzonde. Dit college kan niets anders doen dan haar volle verantwoordelijkheid nemen en opstappen.’

SP: raadsenquête naar fouten rond Poort van Limburg

U bent hier