Raadsvergadering als huiswerk voor SP-kandidaten

14 maart 2013

Raadsvergadering als huiswerk voor SP-kandidaten

De gemeenteraad van WeertZes SP-leden waren gisteravond aanwezig bij de raadsvergadering in het Weerter stadhuis. Zij volgen de cursus ´lokale politiek´ voor kandidaat-raadsleden.

Volgend jaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Onlangs besloot de ledenvergadering van de SP om mee te doen aan de verkiezingen zodat de SP in de Weerter gemeenteraad blijft. De SP bereid zich voor op groei in Weert.

Daarom volgen een zestal SP leden op dit moment al de cursus ´lokale politiek´. Tijdens deze zesdaagse cursus leren de kandidaten alles over het raadswerk, debatteren, de werking van de gemeente, het gedachtegoed van de SP en nog veel meer. De cursus wordt gegeven door het eigen landelijke scholingsteam van de SP. In september zal een tweede lichting kandidaten uit Weert op cursus gaan.

Samen met zittende raadsleden, mensen die al eerder op de kieslijst stonden en leden die zich nog steeds aan kunnen melden is het de bedoeling dat zij de basis voor een stevige kandidatenlijst gaan vormen. Over wie er op die lijst komen beslissen uiteindelijk de leden weer ergens in het najaar.

Het bijwonen van een raads- en commissievergadering maakt onderdeel uit van het ´huiswerk´ van de zesdaagse voorbereidingscursus, evenals het bijwonen van een fractieoverleg. Dat is een overleg waarin SP-raadsleden en geïnteresseerde leden voorafgaand aan een commissie- of raadsvergadering alle agendapunten bespreken.

De SP-ers werden door burgemeester Heijmans nog even vermeld en verwelkomd. ´Op de publieke tribune zit het niet alleen vol vanwege het belangrijke agendapunt Poort van Limburg, maar ook omdat hier een hoop kandidaat SP-raadsleden aanwezig zijn. Een speciaal welkom ook aan hen´ aldus de burgemeester die hen ook voor de grap opriep om de zittende SP-raadsleden goed in de gaten te houden.

Ledenvergadering: SP Weert doet mee aan raadsverkiezingen 2014!