SP: Doe niet te moeilijk over een glaasje in de kantine of De Bosuil

20 maart 2011

SP: Doe niet te moeilijk over een glaasje in de kantine of De Bosuil

De afgelopen maand is in de gemeenteraad een aantal keren gesproken over het 'horecabeleidsplan'. Begin deze eeuw leidde dit tot veel commotie, vanwege de Weerter Actie Partij die het college dwong om ruimere openingstijden te hanteren voor café's. Ook nu staan de hakken in het zand, zo lijkt het. Er wordt met twee maten gemeten, vind de SP.

De VVD overheerst in de gemeenteraad en het college, de regels voor ondernemers in de horeca worden eenvoudiger. Voor de zogenaamde 'para-commercie', in gewoon Nederlands onze sportverenigingen en buurthuizen maar ook bijvoorbeeld poppodium De Bosuil, worden meer strikte regels ingevoerd. Deels vanwege de wettelijke verplichtingen, maar vooral door extra regels die door de gemeente worden voorgesteld.

SP-raadslid Jan Tak: 'Verenigingen schenken geen bier of fris om hun boterham te verdienen, maar om de clubkas te spekken en zo de contributie laag te houden. Daarmee besparen ze de gemeenschap hogere subsidies, en zorgen ze dat meer mensen mee kunnen doen. Sociaal dus. Goed voor de wijk, het dorp en het samen leven. Daar moet men niet moeilijk over doen.'

Voor de SP is het ook belangrijk dat er in de afgelopen jaren nauwelijks klachten binnen zijn gekomen over buurthuizen of sportkantines die te commercieel zouden werken.

Uit 2003: SP heeft genoeg van handelswijze coalitie