SP en PvdA: steun doorstart Morregat

11 september 2010

SP en PvdA: steun doorstart Morregat

't Morregat'Op 8 september is het failissement van Lunchcafé 't Morregat in Weert uitgesproken. Hierdoor dreigt dit mooie initiatief voor een doelgroepencafé na 15 jaar te verdwijnen, waardoor tientallen betrokkenen worden geraakt. SP en PvdA vragen het gemeentebestuur om een doorstart te steunen. In een brief vragen raadsleden Kadra (PvdA) en Lempens (SP) ook of de gemeente op de hoogte was van de problemen en wat men ermee heeft gedaan.

SP-raadslid Paul Lempens: "Dit uitstekende initiatief met een maatschappelijk oogmerk is in het verleden met financiële steun van de gemeente mogelijk gemaakt tot aan het moment dat men op eigen benen kon staan. Wij vinden dat de gemeente daarom recht heeft op inzage in de financiële stand van zaken van de voorbije jaren en op dit moment."

De SP en PvdA beschouwen het als een plicht van B&W en gemeenteraad om te bezien of het faillissement onherroepelijk is en ook te bezien of een doorstart op korte termijn onder voorwaarden en voor bepaalde tijd mogelijk is in overleg met mogelijke redders, waaronder sociale
werkvoorziening De Risse en Wonen Weert.

PvdA-raadslid Fanida Kadra: "Wij willen dat de gemeente met spoed een garantiesubsidie of enig andere vorm van hulp geeft aan een doorstart van
't Morregat. Voorkomen moet worden dat zo'n doorstart door openbare verkoop van de inventaris onmogelijk wordt gemaakt."

De partijen willen dat het voorstel wordt besproken in de raadsvergadering van 22 september aanstaande.

Gemeente doet haar best om Bis Bis open te houden