SP: een rechte rug voor minima in economische tegenwind

20 mei 2010

SP: een rechte rug voor minima in economische tegenwind

De nieuwe Weerter coalitiepartijenIn het debat over het coalitieprogramma van CDA-VVD-Weert Lokaal heeft SP-woordvoerder Paul Lempens gepleit voor een verruiming van het armoedebeleid van de gemeente. Ook kraakte hij het programma op het ontbreken van het meer betrekken van burgers.

Van de SP mogen de mensen met meer het best met minder doen. Eerlijk delen heet dat. Solidariteit. Die voorstellen zien we niet in het coalitieprogramma. De vraag is dus: wie gaat de crisis wél betalen? 'In tijden van crisis zijn mensen die kwetsbaar zijn al slachtoffer. Stilstand in je armoedebeleid is dan feitelijk achteruitgang.' De SP wil vooruit.

In het coalitieprogramma wordt over democratie alleen iets gezegd over de samenwerking met Nederweert, Cranendonck, andere gemeenten in Midden Limburg en in de grensregio, en over wijkraden namelijk dat de nota moet worden uitgevoerd. Er staat niets in over hoe de burger meer wordt betrokken bij de gemeente. Over inspraak, referenda, initiatieven, voorlichting, eenvoudiger taal, openheid, integriteit: niets.

In het coalitieprogramma staat dat we er van uit moeten gaan dat bij alles wat niet is genoemd er niets veranderd. Dat lijkt ons een slechte zaak als het gaat over onze lokale democratie. Laten we niet vergeten dat bij de laatste verkiezingen 45% van de kiezers niet is gaan stemmen en daarvan nog eens een derde niet op een coalitiepartij. Dit college wordt dus door een meerderheid van de bevolking niet gesteund, de niet-stemmers vormen immers de grootste partij. Genoeg reden voor bescheidenheid, en reden om ook goed naar de oppositie te luisteren én daar iets mee te doen.

De coalitiepartijen, PvdA en college vond het 'ontijdig' om te reageren op de opmerkingen en vragen om verduidelijking van SP en D66. Daardoor is er geen samenhangend debat mogelijk over de richting van het gemeentelijk beleid in de komende vier jaar. Pas bij de begroting dit najaar en bij losse onderwerpen zullen we precies weten wat de coalitiepartijen willen.
Een gemiste kans.

SP wil uitleg gang van zaken coalitie
Weert krijgt rechtse coalitie van VVD-CDA-Weert Lokaal