Weert krijgt rechtse coalitie van VVD-CDA-Weert Lokaal

2 april 2010

Weert krijgt rechtse coalitie van VVD-CDA-Weert Lokaal

De nieuwe Weerter coalitiepartijenDe VVD gaat als grootste partij een coalitie vormen met het CDA en Weert Lokaal, de tweede en derde partijen in grootte. Deze drie partijen, die samen 20 van de 29 raadszetels in de Weerter gemeenteraad hebben, gaan de komende vier jaren de stad besturen. De oppositie gaat bestaan uit SP, PvdA en D66.

Eerder was al bekend dat VVD, CDA en Weert Lokaal en D66 met elkaar verder gingen praten, de PvdA en de SP vielen af. Ook D66 zal dus niet deelnemen aan de coalitie. Doordat al bekend is dat het nieuwe stadsbestuur uit vier in plaats van vijf wethouders gaat bestaan (twee van de VVD, één van CDA-huize en één van Weert Lokaal) zou er geen plaats zijn voor een D66-wethouder. D66 zou ook zonder wethouder deel kunnen nemen aan de coalitie maar ziet daar om begrijpelijke redenen vanaf.

Het is nu wachten op het coalitieakkoord, maar de twee meest rechtse partijen gaan samenwerken in Weert. Dat betekent waarschijnlijk niet veel goeds voor een links beleid zoals de SP dat graag zou zien. Uiteraard kan het definitieve oordeel pas geveld worden als alle plannen bekend zijn.

De SP zal in ieder geval zoals ze altijd bewezen heeft openstaan voor alle goede voorstellen, wie of welke partij ze ook inbrengt. En uiteraard ook zelf met veel voorstellen komen om Weert menselijker en socialer te maken.

VVD wil bezuinigen op armoedebeleid en zet SP buiten