Zorgindicaties voortaan alleen nog maar per huisbezoek!

30 maart 2009

Zorgindicaties voortaan alleen nog maar per huisbezoek!

Sinds twee jaar is de gemeente via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning verantwoordelijk voor het leveren van allerlei soorten zorg. De beslissing of iemand in aanmerking komt voor hulp, de zogenaamde indicatiestelling, werd tot nu toe vaak telefonisch gedaan tot ergernis van de SP. De SP pleit al jaren voor het indiceren doormiddel van enkel huisbezoeken, tenzij er een goede reden is om dat achterwege te laten. Na twee jaar is de gemeente overstag.

Dat bleek uit een gesprek dat de SP had met de afdeling Sociale Zaken en het WMO-loket van de gemeente. Hoewel er in het afgelopen jaar al steeds meer geïndiceerd werd doormiddel van een huisbezoek, zal dit vanaf nu alleen nog maar zo gebeuren. Het stoppen met telefonisch indiceren heeft enkele redenen.

Twee jaar geleden kwamen de taken die de WMO met zich meebrengt koud op het bord van de gemeentes, die hier helemaal geen ervaring mee hadden. Nu is de ervaring er wel, en is het volgens de gemeente mogelijk om alles per huisbezoek te doen. Wel laat, maar beter laat dan nooit vindt de SP.

Het aantal nieuwe indicaties die gedaan moeten worden is sterk afgenomen. Alle bestaande gevallen zijn inmiddels goed bij de gemeente bekend. Er gaat dus in totaal simpelweg minder tijd in indiceren zitten waardoor er tijd is voor huisbezoeken. Ook brengt het alleen nog per huisbezoek indiceren geen stijging van de kosten (meer) met zich mee.

Ook heeft de gemeente het belang ingezien van de eigen expertise die door huisbezoeken wordt opgebouwd. Er ontstaat een beter beeld van situaties bij mensen thuis, waardoor de zorg precies per geval afgestemd kan worden. Een belang waar de SP vaak op heeft gewezen.

Tot slot heeft de kritische kijk van de SP ertoe geleid dat de gemeente dit juiste besluit heeft genomen.

SP raadslid Jeroen Goubet: ‘Ik ben heel erg blij voor de mensen die de zorg nodig hebben dat het na twee jaar gelukt is. Vaak hebben we voor het afschaffen van telefonisch indiceren gepleit, maar even vaak stonden we alleen in de gemeenteraad. Ondanks de weigerende opstelling van de rest van de raad is er door de ambtenaren wèl geluisterd.’

De samenwerking met het CIZ blijft voorlopig wel bestaan. Maar het aantal indicaties dat aan deze instelling wordt uitbesteed is sterk afgenomen. Alleen hele moeilijke medische indicaties worden nog door het CIZ gedaan, maar ook dan alleen nog maar per huisbezoek.

Al in 2007 pleitte de SP voor het alleen nog maar op huisbezoek gaan.
In 2008 nog eens en nog eens
En zelfs begin deze maand nog.