Kritiek SP terecht. Hele raad: bestuursovereenkomst moet overnieuw

12 februari 2009

Kritiek SP terecht. Hele raad: bestuursovereenkomst moet overnieuw

In een uren durende raadsvergadering gisteravond werd er gesproken over een definitief ja of nee tegen de Gebiedsontwikkeling Midden Limburg van Riek Bakker. Waar een tijdje terug enkel de SP oog had voor de aan alle kanten rammelende bestuursovereenkomst, waren gisteren SP, PvdA, D66 en de VVD er niet tevreden over. De SP wees erop dat de overeenkomst zelfs in strijd is met de wet.

Na lange betogen van de partijen werd het duidelijk dat de vier partijen het niet eens zozeer oneens waren over de regiovisie op zich, maar vooral met de bestuursovereenkomst. Dat leidde tot enkele pittige discussies in de raad met de partijen die een rammelende bestuursovereenkomst geen probleem vonden.

Weert Lokaal maar met name het CDA waren niet kritisch op de bestuursovereenkomst. Zij vonden die van ondergeschikt belang en zagen het vooral als een soort van leidraad. De VVD sloot zich daar in grote lijnen bij aan, maar gaf wel aan 'positief kritisch' te zijn en kwam ook met enkele vragen aan de wethouder over de bestuursovereenkomst.

Uiteindelijk waren alle partijen het erover eens dat de bestuursovereenkomst niet deugde. Met een ingewikkelde constructie is één bepaald punt zelfs in strijd met de wet! Ook de tegenstanders konden daar niet omheen, zelfs wethouder Strous gaf schoorvoetend toe aan de kritiek van de SP. Unaniem werd er een amendement (wijzigingsvoorstel) aangenomen waarin de bestuursovereenkomst wordt teruggestuurd naar het college en de stuurgroep.

De SP hamerde er ook nog steeds op dat het de hele gebiedsontwikkeling vooral sociaal en gericht op het kleinschalige moet zijn en niet op grote hallelujaplannen. In de verdere invulling van de regiovisie moet daarin meer nadruk gelegd worden. De SP diende hier een motie (voorstel) voor in. Maar de wethouder gaf een duidelijk antwoord. Over de kleinschaligheid blijven de gemeenten gaan en niet de stuurgroep achter de regiovisie. Alle grote projecten zullen altijd per stuk bekeken en moeten ook altijd per stuk goedgekeurd worden door de gemeenteraad. De SP kon daarom de regiovisie op zich steunen maar zal uiteraard zeer kritisch blijven kijken bij de verdere uitwerking.

Ondanks dat het allemaal uren in beslag nam is de SP blij. 'Eindelijk is er dankzij de SP oog voor die bestuursovereenkomst. Als de raad daar zomaar mee akkoord was gegaan hadden we een hoop geld en zeggenschap uit handen gegeven. Miljoenen euro’s. En dat voor de komende twintig jaar. Dat is erg belangrijk, en daarom zullen we ook niet mild kijken naar de nieuwe bestuursovereenkomst die nu door de gemeente en de stuurgroep wordt gemaakt. Al onze kritiek moet erin verwerkt worden, pas dan kunnen we het er mee eens zijn. Desnoods moet er een referendum over georganiseerd worden zoals we eerder al wilden,' aldus SP raadslid Jeroen Goubet.

Door de enorme tijd die het onderwerp regiovisie in beslag nam, kwam de raad niet meer toe aan andere zaken zoals de zusterrelatie met Hangzhou in China. De raadsvergadering gaat daarom vandaag verder.

Gebiedsontwikkeling: andere partijen hebben geen probleem met geld en regie uit handen geven
SP wil sociale gebiedsontwikkeling Midden-Limburg