Gebiedsontwikkeling: andere partijen hebben geen probleem met geld en regie uit handen geven

14 januari 2009

Gisteren vond er een meningsvormende raadsvergadering plaats over de Gebiedsontwikkeling Midden Limburg. Er werd gediscussieerd over de inhoud van de plannen terwijl iets anders geheel uit het oog verloren werd: de gemeenteraad geeft de zeggenschap over en het geld voor de plannen vrijwel geheel uit handen.

De gebiedsontwikkeling is een plan om gemeenten in Midden Limburg meer samen te laten werken. Op zich niks mis mee. Maar in het plan staan een hele hoop halleluja-projecten om Midden Limburg ‘op de kaart te zetten’ waar een hoop geld aan betaald moet worden. En het is maar de vraag wat de mensen daar nou echt aan hebben. Zo pleitte de SP eerder al voor een sociale gebiedsontwikkeling in Midden Limburg.

Maar nog los van de inhoud had de SP er als enige partij oog voor dat bijna alle zeggenschap over de plannen door de (democratisch gekozen) gemeenteraden en ook de Provinciale Staten aan een (ondemocratische) ‘stuurgroep’ wordt afgegeven.

Erger nog, welke macht de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten wel nog in handen houden is erg onduidelijk. ‘Wat houden wij als gemeenteraad nog in handen, om te participeren, als we het mandaat eenmaal gegeven hebben?’ zo vraagt Jan Tak zich tijdens de vergadering af.

Tussen de moeilijke en dure woorden van de gebiedsontwikkeling staat dat de ‘stuurgroep jaarlijks het programma voor het volgend jaar bijstelt.’ En dat ‘wezenlijke wijzigingen en/of aanvullingen aan de raden worden voorgelegd’. Met andere woorden, de stuurgroep gaat vertellen waar de gemeenteraden wel en niet over mogen beslissen, en welke veranderingen aan het plan ‘wezenlijk’ zijn. Heel erg ondemocratisch vindt de SP.

Even verder staat ‘voorzover beslissingen de instemming behoeven van de partijen of raden zullen deze tijdig door de stuurgroep aan hen worden voorgelegd’. Ook hier beslist de stuurgroep weer welke beslissingen de raad wel en niet mag nemen. Onaanvaardbaar vindt de SP.

‘Blijft over dat de raden geld moeten verstrekken en bestemmingsplannen moeten goedkeuren. Ziedaar de graad van ons participeren.’ Zo stelt Jan Tak.

Weinig controle dus over de twee miljoen euro die Weert in de pot moet stoppen als het plan doorgaat. En daarna moet er jaarlijks tot 2028 nog eens 75.000 euro betaald worden.

Wel is er tot 2028 iedere vier jaar een ‘evaluatie moment’. ‘Dus om de vier jaar kunnen we de knuppel in het hoenderhok gooien’ zo stelt Jan Tak. Maar tijdens een evaluatie is zo’n beetje de enige invloedmogelijkheid de samenwerking helemaal stop te zetten. Dat is niet rustig bijsturen, dat is aan de noodrem trekken!

Tot slot staat er in de plannen dat de samenwerking in Midden Limburg die Weert nu al heeft, namelijk met Nederweert, Leudal en Cranendonck in Noord-Brabant, de zogenaamde ‘Hoge Dunk’ erg moeilijk in te passen is in de plannen voor de Gebiedsontwikkeling. Het kàn wel, maar het wordt moeilijk en het gaat lang duren, zo stelt het plan. ‘Persoonlijk vraag ik me af welke krachten er zitten achter de haast die geboden lijkt. Welke Weerter programma punten vereisen deze haast? Of kan Weert zelf niet oplossen? Zo sluit Jan Tak af.

Andere partijen in de Weerter gemeenteraad vonden het blijkbaar geen probleem dat ze straks bijna niks meer te zeggen hebben over de plannen, enkel mogen betalen. De SP kan er niet mee akkoord gaan dat de gemeenteraad zichzelf buiten spel zet.

De gemeenten in Midden Limburg

SP wil sociale gebiedsontwikkeling Midden-Limburg