Nieuwbouw stadhuis duurder. Alweer.

25 september 2008

Nieuwbouw stadhuis duurder. Alweer.

Oudere schets van een stadhuis aan de WilhelminasingelDoor te verwachten problemen met het grondwater tijdens de bouw wordt het nieuwe Weerter stadhuis op de hoek van de Wilhelminasingel / Driesveldlaan weer duurder. Het blijkt dat de grondwaterstand ter plaatse problemen op zal gaan leveren bij de bouw van de twee lagen tellende ondergrondse parkeergarage. Hoeveel duurder de garage wordt is nog niet bekend, maar het gaat waarschijnlijk om enkele miljoenen. De zoveelste financiële tegenvaller in dit project.

Het bouwen van een éénlaagse ondergrondse parkeergarage is een betrekkelijk eenvoudige klus. Door de stand van het grondwater op de locatie blijkt een diepere tweelaagse garage veel moeilijker te bouwen. Om het water vooral tijdens de bouw op een veilige manier, dat wil zeggen zonder verzakkingen in de omgeving, buiten te houden zullen de kosten aanzienlijk hoger worden, mogelijk meer dan de helft.

De parkeergarage onder het stadhuis zou volgens de oude berekeningen zo’n tien miljoen euro gaan kosten. Het College zegt dat de parkeergarage twee lagen moet gaan tellen om voldoende parkeerruimte te creëren.

Op de vraag van SP fractievoorzitter Herman Beuvens of er vóór het ontwerpen van de tweelaagse garage ter plekke niet eerst grondboringen zijn gedaan, antwoordde verantwoordelijk wethouder Sijben simpelweg ‘nee’. Ook vroeg Beuvens zich af of dat er bij de plannen voor een tweelaagse ondergrondse parkeergarage in het Stationsgebied, op een steenworp afstand, ook al rekening is gehouden met het grondwater.

Vorige week werd bekend dat de kosten voor het ontwerpen van het stadhuis ook hoger uitvallen dan gepland.

Verantwoordelijk wethouder Sijben heeft tijdens de laatste raadsvergadering aangegeven dat er naar oplossingen gezocht wordt voor de garage onder het stadhuis. Hoe die oplossingen eruit gaan zien is nog niet bekend. Voor de SP is het sowieso nog duidelijker dat er voor de verkeerde locatie is gekozen. De SP vond het prijskaartje, dat aan het plan voor een nieuw stadhuis aan de Wilhelminasingel hangt, begin dit jaar al te duur. De partij wilde daarom een kort onderzoek of dat een stadhuis op kantorenpark Centrum-Noord, de oorspronkelijke tweede keus van de gemeenteraad, wellicht goedkoper zou zijn. Hier is namelijk meer plaats, waardoor er geen parkeergarage nodig is. In ieder geval geen tweelaagse. De gemeenteraad was het in grote meerderheid niet met de SP eens en koos toch voor de locatie Wilhelminasingel.

De SP vraagt zich zo langzamerhand af hoeveel duurder deze keuze voor de Weertenaar nog uit gaat vallen.

Nieuw stadhuis van 15,7 naar 28 miljoen euro
SP: plan stadhuis en parkeergarage Wilhelminasingel te duur; onderzoek Centrum-Noord