SP: plan stadhuis en parkeergarage Wilhelminasingel te duur; onderzoek Centrum-Noord

26 februari 2008

Oudere schets van een stadhuis aan de WilhelminasingelDe Weerter SP vind het prijskaartje, dat aan het plan voor een nieuw stadhuis aan de Wilhelminasingel hangt, te duur uitvallen. De oppositiepartij wil daarom het komend halfjaar gebruiken voor serieus onderzoek naar een stadhuis of stadskantoor aan het kanaal op Centrum-Noord, de oorspronkelijke tweede keus van de gemeenteraad.

Volgens de SP is een stadhuis daar ca. 5,5 miljoen euro goedkoper. De bijbehorende parkeervoorziening kan op die plaats ook voor 5,5 miljoen euro aangelegd worden. Dus samen een besparing van 11 miljoen euro.

SP-raadslid Jan Tak heeft het standpunt van zijn partij maandag toegelicht in de gemeenteraadscommissie Algemene Zaken. "We krijgen op Centrum-Noord een stadhuis dat vanuit ‘stedenbouwkundig oogpunt’ minder scoort en het zal ook niet bijdragen aan de ‘versterking van de binnenstad’, maar die twee 'nadelen' zijn de SP geen 11 miljoen euro waard." Volgens Tak verwachten burgers van de politiek dat die zorgvuldig met belastinggeld omgaat en daarom is het onderzoeken van dit alternatief nodig. De partij verwacht geen vertraging in de plannen door dit onderzoek..

Volgens de SP moet er vooral onderzocht worden of aan het kanaal bij de Stadsbrug hetzelfde stadhuis met parkeergarage gebouwd kan worden voor 11 miljoen euro minder. Onderzocht moet verder worden hoe groot de risico’s zijn ( geld kwijt te zijn) vanuit eventuele schadeclaims betreffende het wijzigen van het bestemmingsplan.

In de vergadering van de gemeenteraad van 21 september 2005 zijn de vertegenwoordigers van de Weerter bevolking afgestapt van het idee om het bestaande stadhuis, hier aan de Beekstraat, te renoveren. Drie maanden zou onderzocht worden, de haalbaarheid en consequenties van de ingediende plannen voor nieuwbouw van het stadhuis. Uitgangspunt zou zijn dat de kosten het bedrag van 15,7 miljoen euro niet zouden mogen overschrijden.

Twee en een half jaar later staan de vertegenwoordigers van de Weerter bevolking op het punt een samenwerkingsovereenkomst te sluiten voor de bouw van een nieuw stadhuis waar aan een prijskaartje hangt van ruim 28 miljoen terwijl daarbij ook nog 8,5 miljoen neergeteld zal moeten worden voor een parkeergarage bij dit stadhuis.

SP-er Tak: "Het vervelende met dit soort processen is dat je niet weet wanneer een kalf een koe geworden is. Iedereen weet dat je een kalf op kunt tillen, maar een koe niet. 28 miljoen is zwaarder tillen dan 15.7 miljoen, te zwaar, het kalf is een koe geworden."

Als het college niet instemt met het voorstel van de SP voor onderzoek Centrum-Noord
dan zal de SP fractie niet instemmen met het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst met de projectontwikkelaars.

"In de commissievergadering van maandag noemde de wethouder de aannames van de SP onjuist. De aannames zijn echter gebaseerd op in het openbaar verstrekte bedragen. De SP vraagt de wethouder daarom de cijfers terug te trekken en in het openbaar te verklaren waar het verschil dan vandaan komt."