Winning van schaliegas in Weert weer stap verder weg

8 maart 2016

Winning van schaliegas in Weert weer stap verder weg

Door een besluit van de Tweede Kamer om de winning van schaliegas in ieder geval tot 2023 niet toe te staan is het aanboren van deze omstreden brandstof in Nederland weer een stap verder weg. Weert is of was ook in beeld als ‘zoekgebied’ naar schaliegas.

Foto: Anita Starzycka / Creative Commons picture search

Het kabinet besloot eerder al dat er tijdens de lopende kabinetsperiode (tot 2017) geen onderzoek naar het winnen van schaliegas komt en er dus ook geen proefboringen worden toegestaan. Die periode wordt nu opgerekt tot 2023. In dat jaar moeten de doelen uit het in 2013 gesloten  landelijke Energieakkoord uit 2013 uitgevoerd zijn.

Het voorstel van de gehele oppositie in de Kamer, SP, GroenLinks, PVV, D66, CDA, Partij voor de Dieren, GroenLinks, ChristenUnie, SGP en 50-PLUS, om vóór 2023 niet te boren werd vandaag ook gesteund door regeringspartij PvdA. En dat is mooi want drie jaar geleden gooide de PvdA de deur nog open voor het winnen van schaliegas.

In 2011 maakte het Britse bedrijf Hutton Energie bekend dat het in de directe omgeving van Weert proefboringen naar schaliegas uit wilde gaan voeren. De SP kwam daartegen in verzet, zowel landelijk, provinciaal als lokaal.

In het roze gebied is de kans groot dat er schaliegas gevonden kan worden (bron TNO). Binnen de rode lijn het gebied rond de stad Weert (zwart) waarvoor het Britse bedrijf Hutton Energy in 2011 een vergunning wilde om er proefboringen uit te voeren.

Schaliegas is een vorm van aardgas dat in versteende kleilagen gevangen zit. Om het gas eruit te kunnen halen worden deze lagen ondergronds verpulverd door er via een boorgat onder hoge druk water en chemicaliën in te spuiten. Dit kan de bodem en met name het daarin aanwezige grondwater ernstig vervuilen. Wanneer er vervolgens gas uit het boorgat gehaald wordt kan dit leiden tot kleine aardbevingen en verzakkingen net zoals bij de winning van ‘gewoon’ aardgas. Daarbij is schaliegas een fossiele brandstof die ook opraakt en het broeikaseffect versterkt.

Van het uitstel komt hopelijk afstel. Energiebedrijven schroeven al jaren hun investeringen in onderzoek naar schaliegas terug. Dit komt naast strengere regels in veel landen ook door tegenvallende resultaten met proefboringen.

Jeroen Goubet