Draai PvdA over boren naar schaliegas is klap in het gezicht voor Weert

24 april 2013

Draai PvdA over boren naar schaliegas is klap in het gezicht voor Weert

Vandaag werd bekend dat de PvdA in de Tweede Kamer toch akkoord gaat met proefboringen naar schaliegas. In 2011 betoogde Diederik Samsom nog tegen proefboringen. In datzelfde jaar vroeg het Britse bedrijf Hutton Energy een vergunning aan om rond Weert proef te boren naar schaliegas.

Door de draai van de PvdA zullen proefboringen naar schaliegas in het Noord Brabantse Boxtel waarschijnlijk van start kunnen en komt boren in Weert ook weer dichterbij.

Schaliegas is een vorm van aardgas dat diep in de grond in harde steenlagen ligt opgeslagen. Om het te winnen worden water, zand en chemicaliën diep de grond ingeperst waardoor het gesteente breekt en het gas vrijkomt.

Wat is schaliegas precies?

Bij proefboringen in met name Groot Brittannië blijkt dat hier grote risico's aan verbonden zijn. Naast landschapsvervuiling omdat er op talloze plaatsen geboord moet worden ook onzichtbare dreigingen. Zoals aardbevingen, grondverzakkingen en onherstelbare milieuschade waaronder vervuiling van grondwater waar drinkwater uit gewonnen wordt.

Eerst moeten deze risico's letterlijk grondig onderzocht zijn. En bij twijfel niet boren. Tot slot vertraagt deze dure inzet op nieuwe fossiele brandstof de ontwikkeling van en de overstap op duurzame energie.

In rose het gebied waar de kans groot is dat er schaliegas gevonden kan worden (bron TNO). Binnen de rode lijn het gebied rond de stad Weert (zwart) waarvoor het Britse bedrijf Hutton Energy een vergunning wil om er proefboringen uit te voeren.

Naar aanleiding van de aanvraag om proef te mogen boren rond Weert stelde de Limburgse Statenfractie van de SP in 2011 vragen aan Gedeputeerde Staten.

De SP Weert zal samen met de Statenfractie de zaak nu weer scherp in de gaten houden om proefboringen rond Weert te voorkomen totdat er meer bekend is over de risico's

Jeroen Goubet

SP Limburg: geen proefboringen naar schaliegas rond Weert