Een half verhaal

25 juni 2015

Een half verhaal

Deze week stond er een artikel in Dagblad Limburger met als titel ‘SP en VVD, sterke combo’. Een vleiende titel en ik kan het er niet mee oneens zijn. In het opiniestuk toont journalist Leon Janssen waardering voor ‘een duidelijk gegroeide en toonzettende’ SP-wethouder Paul Sterk. Dat is ook zeker een verdienste want de portefeuille zorg is dezer dagen geen peulenschilletje.

Ook wordt het college als stabiel beschouwd. ‘Over herrie en politiek gekissebis tussen de SP en de VVD is niks te merken. Integendeel zelfs.’ (dat had ik vooraf trouwens best durven te voorspellen) en ‘als geheel blijkt de coalitie naar buiten toe een sterke te zijn’.

Tot zover de complimenten. Over de rest wil ik iets anders kwijt.

Er wordt uitgebreid ingegaan op wat de SP heeft moeten inleveren. Het verhogen van de kilometergrens voor het leerlingenvervoer, weliswaar met de terechte kanttekening dat er altijd maatwerk mogelijk is. En de inderdaad pijnlijke uitbesteding van de gemeentelijke buitendienst.

De analyse klopt maar is nogal eenzijdig. In een artikel waar de SP en de VVD zo uitdrukkelijk met elkaar vergeleken worden had het niet misstaan om ook in te gaan op wat de ander heeft moeten laten liggen. Wat te denken van de OZB verhogingen en het bouwen van een nieuwe scholen voor Laar en voor het speciale onderwijs? Dat zijn flinke concessies ten opzichte van de visie van de liberalen.

Het artikel suggereert daardoor onterecht dat de SP VVD beleid uitvoert. Ook met  een typering als ‘de SP die zich behaaglijk wentelt op het pluche blijkt opmerkelijk dicht tegen de VVD aan te kruipen’ ben ik het niet eens.

Wentelen op het pluche. Een gewaagd protest tegen de bomenkap langs de Roermondseweg. Felle kritiek op de herinrichting van het Stationsplein. Een uitgebreide analyse van de knappende waterleidingen mét oplossingen. Het actief ondersteunen van buurtcomités die in actie komen vóór een velligere St Joseflaan en Maaseikerweg. Langs de deuren in Leuken om overlast van vleesverwerker Swinnen in kaart te brengen… Is dat wentelen op het pluche?

En nog zo een. 'Een SP in de coalitie is merkbaar gematigder dan in de oppositie.' Gezien de voorstellen op het gebied van armoedebestrijding, ondersteuning van minima, opvang van uitgeprocedeerde asielzoekers, behoud van werk bij de Risse, open houden van het zelfregiecentrum enzovoorts waarbij coalitiepartij SP oppositiepartij PvdA steeds links inhaalt lijkt me dat niet. En dan heb ik het alleen nog maar over de eerste paar maanden van dit jaar!

Integendeel. De SP doet meer voorstellen en krijgt ook meer voor elkaar dan ooit. Niet zelden wordt daarbij een ander standpunt ingenomen ten opzichte van de coalitiepartners.

En dan tot slot.

De schrijver van het opinieartikel verbaasd zich over het feit dat de SP zich inzet voor de middeninkomens en de kleine ondernemers. Het lijkt erop dat de journalist een nogal achterhaald beeld van de SP heeft.

We leven in een land waar tien procent van de bevolking inmiddels 61 procent van het totale vermogen bezit. Dat is absurd. De middeninkomens en de kleine ondernemers maken ook deel uit van die 90% die wel een groter stukje van de koek mogen hebben. Ze zijn daarom bondgenoten in onze strijd voor een eerlijkere verdeling van welvaart.

Alle acties, voorstellen en pleidooien die de Weerter SP zal ontvouwen staan in het teken van die strijd. Binnen de coalitie, in de gemeenteraad en op straat met de mensen. En dat is in tegenstelling tot het halve verhaal van De Limburger een allesomvattende visie!

Foto: Leon Janssen / Dagblad De Limburger