Weert Energie geeft energie

27 maart 2013

Weert Energie geeft energie

Vorige week was ik te gast bij de aftrap van Weert Energie, een lokale energiecorporatie in oprichting die Weert wil gaan veroveren.

Corporaties zijn een samenwerking tussen mensen die een gezamenlijk doel met z'n allen gemakkelijker willen bereiken dan ieder voor zich zou kunnen. Dat klinkt en dat is mooi, maar misschien niet heel herkenbaar. Dat komt omdat corporaties soms zo succesvol zijn en zo groot worden dat ze niet meer als zodanig herkenbaar zijn. Het bekendste voorbeeld van een corporatie is denk ik de Rabobank.

Bepalend in een corporatie is in ieder geval dat de leden uiteindelijk bepalen wat er gebeurt. Geen aandeelhouders, raden van toezicht, directeuren of wat dan ook.

Weert Energie is een lokale corporatie in oprichting met als doel haar leden goedkopere en ook tegelijk duurzame energie te leveren. Geen uniek initiatief want ze schieten als paddenstoelen uit de grond in Nederland. Wel een mooi initiatief dat in Weert al best ver is en een voortrekkersrol kan gaan spelen.

Iedereen in Weert, maar ook daarbuiten mag straks meedoen. Door gezamenlijk stroom in te kopen kan het goedkoper, en dat gebeurt bij voorkeur ook nog eens bij een groene maatschappij, dus niet bij de grote energiegiganten.

Voor wat betreft duurzaamheid kan de corporatie op korte termijn al een bemiddelende rol gaan spelen voor leden die zelf duurzame energie op willen wekken. Door samenwerking met lokale ondernemers aan te gaan wordt het voor leden financieel een stuk interessanter om zonnepanelen te plaatsen om maar een voorbeeld te noemen.

Maar het wordt nog mooier. Als er meer mensen lid worden komt er ook ruimte voor investeringen. Investeringen in echt zelf energie opwekken. Zonne-energie, windmolens, biomassa, alles kan. Het is geen vreemd idee dat de corporatie op een gegeven moment zelfvoorzienend kan zijn. Of zelfs energieleverancier.

Wat mij betreft kent Weert Energie alleen voordelen. Voor de leden, hun portemonnee en het milieu. Benadeeld zijn de energiegiganten. Daar ben ik niet rouwig om met hun uitholling van publieke voorzieningen voor de winstmarges van de aandeelhouders.

Weert Energie en lokale energiecorporaties in het algemeen lijken een kracht die niet te stoppen is. De tijd is ernaar, het draagvlak groeit in rap tempo. De overheid, in dit geval vooral de gemeente kan door haar afwachtende houding in te ruilen voor volledige steun een extra impuls geven. Dat kan ervoor zorgen dat ook de landelijke overheid beren van de weg gaat halen en zo eindelijk eens de duurzaamheidsachterstand op een land als Duitsland in gaat lopen.

Maar het zal voor het grootste deel afhangen van hoeveel mensen hierin (gaan) geloven. Hoeveel mensen bereid (gaan) zijn om op een kleine, menselijke schaal het heft in eigen hand te nemen. Zonder bemoeienis van multinationals of tegenwerkende overheden.

Wat is er nu mooier om baas te worden van een van je meest fundamentele levensbehoeften: energie!

Jeroen Goubet