Oelemarkt krijgt toch "Kiss & Ride"

3 december 2015

Oelemarkt krijgt toch "Kiss & Ride"

Foto: Nico van den Bent / mla

Het halen en brengen van jeugd die de Oelemarkt bezoekt wordt een stuk gemakkelijker.  De laad- en los strook langs de Emmasingel vlakbij het uitgaansplein kan binnenkort in de avonduren ook gebruikt gaan worden als ‘Kiss & ride’ strook. Ondanks wat eerdere weerstand gaat de gemeente dit SP-idee toch uitvoeren.

Aanleiding voor het idee was de wekelijkse verkeerschaos bij het uitgaansplein, vooral rond sluitingstijd van de café’s op zaterdagavond. Ouders zoeken een plek in de omliggende straten om de stappende jeugd op te halen wat ook al tot bekeuringen leidde. En dat terwijl de strook langs de Emmasingel die overdag voor laden en lossen gebruikt wordt er dan ongebruikt bij ligt…

SP-commissielid Nico van den Bent kwam daarom begin dit jaar met het idee voor een Kiss & Ridestrook. Tot vorige maand wilde de gemeente echter niet meewerken. Regeltjes gooiden roet in het eten.

De SP vond dat een creatieve oplossing mogelijk moest zijn en een gesprek met ambtenaren en wethouder Litjens bood uitkomst.

Gisteravond kwam tijdens de informstiebijeenkomst Ruimte de toezegging van de wethouder dat de "Kiss & Ride strook" gerealiseerd zal worden.

Dit betekend dat iedereen zoon of dochter binnenkort kan afzetten of ophalen zonder daarvoor een bekeuring te riskeren.

Van den Bent: 'Uiteraard moet je als bestuurder van de halende auto dan wel IN de auto blijven wachten anders wordt het parkeren genoemd en krijg je alsnog een proces-verbaal.

Wanneer de bebording aangepast wordt die de Kiss & Ride strook aanduidt is nog niet bekend.