Gemeente plaatst poort op hondenravotterrein Boshoven

28 juli 2020

Gemeente plaatst poort op hondenravotterrein Boshoven

Foto: Nico van den Bent

Na maandenlang actievoeren heeft de gemeente vanmorgen een poort geplaatst op het hondenravotterrein in de wijk Boshoven. Hiermee heeft de gemeente voldaan aan alle oorspronkelijke eisen van de hondenbezitters.

Begin 2019 sloegen hondenbezitters en de SP Weert de handen ineen om
verbeteringen af te dwingen op het hondenravotterrein aan de turbo-rotonde. Tijdens een bezoek van wethouder Van den Heuvel werden de drie eisen bekend gemaakt: het plaatsen van een omheining, het egaliseren van de grond en het plegen van onderhoud.

Patricia van Berlo, initiatiefnemer van de actie: 'Het heeft even geduurd,
maar we hebben het voor elkaar. Nu kunnen we onze honden lekker laten
ravotten op het terrein.'

Na onder andere het aanbieden van 100 handtekeningen, het toespreken van de gemeenteraad en het organiseren van steun, werd begin 2020 gestart met het egaliseren en het omheinen van het terrein. Toen de gemeente aangaf dat het terrein klaar was voor gebruik, misten de hondenbezitters duidelijk nog een aantal zaken. Het terrein bleek niet volledig omheind te zijn doordat er een opening aan de kant van de Ravensburg was, de achtergebleven stenen na het egaliseren waren gevaarlijk voor de honden en op sommige plekken stond het onkruid een meter hoog. Na een bijeenkomst werd besloten dat de hondenbezitters de gemeente gingen aanspreken op de gebreken door middel van een brief
en het inspreken tijdens een commissievergadering. Binnen enkele
weken werden de stenen verwijderd (er volgt op korte termijn nog een
tweede ronde), het gras en onkruid werden gemaaid en met klap op de
vuurpijl werd er vanmorgen een poort geplaatst, waardoor het terrein
volledig omheind is.

'Als deze mensen niet in actie waren gekomen was er nooit iets veranderd aan het terrein. Dit laat zien dat actievoeren werkt. Zeggenschap over onze wijk moeten we afdwingen. Als we iets kunnen veranderen in onze wijk, waarom dan niet in het land? Zolang we maar met genoeg mensen zijn.' Aldus Mathijs Fiddelaers, afdelingsvoorzitter van de Weerter SP.

Goed voorbeeld doet volgen. Zo bleek afgelopen week in de wijk Leuken. Hier hebben wijkbewoners samen een omheind ravotterrein gerealiseerd.