Eerste kastanjes krijgen warmtebehandeling

20 januari 2018

Eerste kastanjes krijgen warmtebehandeling

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

Vier kastanjebomen in Weert krijgen bij wijze van proef een warmtebehandeling tegen de kastanje bloedingsziekte. Later volgen er wellicht meer. De SP drong precies een jaar geleden al aan op deze proef en is blij.

De kastanje bloedingsziekte is een bacteriële infectie en is uiteindelijk dodelijk voor de boom. De ziekte rukt op in Nederland. Als er niets aan gedaan wordt zal de kastanjeboom langzaam uit het straatbeeld verdwijnen. De warmtebehandeling is relatief snel, goedkoop en effectief. De stam van de boom wordt ingepakt en gedurende drie dagen verwarmt tot zo’n veertig graden. De bacterie sterft hierdoor af.

De behandeling is in veel gevallen zelfs goedkoper dan het kappen van de boom. Want door de ziekte verzwakt de boom en zal deze uiteindelijk preventief gekapt moeten worden om stormschade zoals afgelopen week te voorkomen. Het kappen, uitfrezen van de wortels, grondbewerking, grondbemesting en herplant zijn vaak duurder.

SP raadslid Jeroen Goubet. ‘we zijn erg blij dat dit nu gebeurt. Ik heb begin vorig jaar een dagje mogen meelopen met de boomdeskundige die deze techniek ontwikkeld heeft. We hebben toen een aantal bomen in Weert bekeken waaronder die aan de Keysersbosch die nu behandeld gaan worden. Sindsdien ben ik overtuigd geraakt van deze techniek.’

De SP hoopt dan ook dat het niet bij deze vier bomen blijft en heeft behandeling tegen de kastanje bloedingsziekte zelfs opgenomen in haar concept actieprogramma voor de komende gemeenteraadsverkiezingen.