Provincie neemt voortouw in aanleg ecoduct over kanaal

8 november 2017

Provincie neemt voortouw in aanleg ecoduct over kanaal

De provincie Limburg gaat in samenwerking met andere overheden en instanties aan de slag om een ecoduct over de Zuid Willemsvaart en de Kempenweg aan te leggen. Het ecoduct komt ter hoogte van de plek waar de Tungelroyse Beek het kanaal kruist.

Dit is bekend geworden uit antwoorden die de Provincie gisteren gaf op vragen van de Partij voor de Dieren. Sinds de aanleg van nieuwe damwanden langs het kanaal verdrinken er steeds vaker wilde dieren. Zodra ze in het kanaal terecht komen kunnen ze er niet meer uit.

Het blijkt dat de Provincie al een tijdje over dit plan in gesprek is. In het kader van de Samenwerking Grensgebied Kempen-Broek wordt er eind dit jaar een samenwerkingsovereenkomst getekend tussen twee landen, drie provincies en vijf gemeenten. Onderdeel van die samenwerkingsovereenkomst is de aanleg van het ecoduct. Ook Rijkswaterstaat wordt hierbij betrokken als beheerder van de Zuid Willemsvaart.

De eerste plannen werden vijftien jaar geleden al gemaakt. Nu blijkt er schot in de zaak te komen. De SP wacht overigens nog steeds op antwoorden van Rijkswaterstaat op een brief die de partij onlangs stuurde naar aanleiding van de zoveelste verdrinking van een wild zwijn.

De SP is blij met deze overwinning die tot stand is gekomen door de inzet van natuurorganisaties, individuele natuurliefhebbers en druk vanuit diverse politieke partijen.