Meer fietsenrekken en waarschijnlijk groter bushokje in Stramproy

15 oktober 2017

Meer fietsenrekken en waarschijnlijk groter bushokje in Stramproy

Foto: Nico van den Bent

Naar aanleiding van vragen van de SP komen er meer fietsenrekken bij de bushalte aan de Julianastraat in Stramproy. Ook wordt er nog overleg gevoerd met de eigenaar van het bushokje of het mogelijk is een groter hokje te plaatsen. De SP stelde deze zaken vorige maand in de commissievergadering Ruimte aan de orde.

Er wordt veel gebruik gemaakt van de bushalte in Stramproy, met name door schoolgaande jeugd. Op dit moment zijn er vijftig fietsenrekken aanwezig bij de bushalte maar deze zijn doordeweeks zo goed als altijd helemaal bezet. Dat ziet er erg rommelig uit. De gemeente gaat nu vijftig stallingen bijplaatsen.

Ook is de gemeente voornemens om een groter bushokje te plaatsen zodat meer mensen droog op de bus kunnen wachten als het regent. ‘De abri’s (bushokjes) zijn eigendom van Exterion Media. Momenteel zijn wij met Exterion in overleg over de plaatsing van een grotere abri waarbij wij de aanvullende voorwaarden en financiële gevolgen inzichtelijk willen hebben. Voorts onderzoeken wij of de vervanging van de abri niet teveel ten koste van het groen zal gaan. Als de aanvullende voorwaarden, financiële gevolgen en opoffering van het groen naar onze mening proportioneel zijn, zullen wij overgaan tot vervanging van de huidige abri door een groter bushokje,’ aldus de gemeente.

Foto: Nico van den Bent / SP Weert
De SP is blij met de antwoorden van de gemeente. Commissielid Nico van den Bent ‘twintig jaar na de fusie tussen de gemeenten Weert en Stramproy hang Stramproy er soms nog steeds een beetje bij, hoorde ik een raadslid laatst een keer zeggen. Dat mag natuurlijk niet de bedoeling zijn. Want als er in de stad fietsenstallingen bijkomen op plekken waar dat nodig is dan moet dat in Stramproy ook gebeuren’.

Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe rekken geplaatst worden en wanneer er uitsluitsel over wel of geen groter bushokje komt.