College gaat aandringen op snellere vervanging leidingen Moesel

16 juni 2017

College gaat aandringen op snellere vervanging leidingen Moesel

Foto: Angela Geurts / www.weert.sp.nl

Gisteren sprong voor de zoveelste keer in korte tijd in de wijk Moesel een waterleiding. Ondanks dat waterleidingmaatschappij WML ook nu het lek weer snel wist te dichten geeft het natuurlijk toch steeds weer overlast. Toevallig vond er gisteren ook een raadsvergadering plaats dus er werden meteen vragen gesteld. de SP trok al eerder aan de bel en deed zelfs uitgebreid onderzoek.

Wethouder van de Heuvel baalde er gisterenavond ook van. "We hebben al even contact gehad met WML en het blijkt om een hoofdwaterleiding te gaan. WML probeert de overlast zo veel mogelijk te beperken. Maar ik zal morgenvroeg meteen wéér contact opnemen. Dat hebben we de voorgaande keren ook gedaan. Toen is ook min of meer toegezegd dat WML haar uiterste best gaat doen om de renovatie van het leidingnet in Moesel, die voor 2018 gepland staat, naar voren te halen."

"OOK WML WIL RENOVATIE LEIDINGEN MOESEL NAAR VOREN HALEN"

Kapotte waterleidingen zijn niets nieuws in Weert. In de zomer van 2014 sprong er in korte tijd maarliefst tien keer een waterleiding in de wijk Groenewoud. Ook in andere delen van de stad sprongen er leidingen. En nu lijkt Moesel aan de beurt.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet "We hebben toen een uitgebreid onderzoek gedaan naar de oorzaak van de leidingbreuken en daar een rapport over geschreven. Dat rapport bevatte ook aanbevelingen aan WML. De leidingen in de delen van de stad die in de jaren ’60 en ’70 zijn gebouwd zijn van een slechte kwaliteit en wijken qua diameter af van de rest van het net wat tot deze problemen leidt. De wijken Leuken, Groenewoud, delen van Biest, Keent en Boshoven zijn het kwetsbaarst.”

"Bovendien leidt een gesprongen leiding vaak tot een kettingreactie. Doordat de druk plots wegvalt gaat er een schokgolf door het omliggende net waardoor koppelingen in de buurt, die ook al zwak zijn, een oplawaai krijgen. Zodra het lek dicht is en de druk weer op het net wordt gezet  is de kans groot dat zo'n koppeling de volgende lekkage veroorzaakt," aldus Goubet.

WML onderkent het probleem en gaat in de komende jaren de leidingen in deze wijken vervangen. Weert heeft daarbij binnen Limburg overigens de hoogste prioriteit vanwege de vele breuken. In Weert worden dubbel zoveel kilometers aan leidingen vervangen ten opzichte van de rest van de provincie. In Moesel gaat dat dus hopelijk dit jaar gebeuren.