SP: jaarlijks meer kilometers waterleiding vervangen

17 maart 2015

SP: jaarlijks meer kilometers waterleiding vervangen

Foto: Sjoerd van Hoof / weertdegekste.nl

De beste oplossing om ervoor te zorgen dat er minder waterleidingen springen is meer kilometers oude waterleiding vervangen dan nu gebeurt. Vooral leidingen uit de jaren ’60 en ’70 zijn van een dermate lage kwaliteit dat versneld vervangen nodig is. Dat is heel kort gezegd de conclusie van het rapport ‘Lek! Waarom springen de leidingen in Weert ?’ dat vanavond werd overhandigd aan Marianne Verwijs, plaatsvervangend directeur van WML en wethouder Harrie Litjens van Openbare Ruimte.

De SP opende vorig jaar zomer en vlak na de laatste jaarwisseling een meldpunt waar leidingbreuken en aanverwante klachten gemeld konden worden. Aan de hand van de vele meldingen die dit meldpunt opleverde, eigen onderzoek en informatie door (oud-)werknemers van WML heeft de SP een uitgebreid rapport opgesteld.

In het uitgebreide rapport gaat de SP niet alleen in op de problemen maar diept de partij ook uit hoe het leidingnet eigenlijk werkt met alle details daaromheen. Dit om een volledig beeld te krijgen en ook enkele ‘volkswijsheden’ over de leidingbreuken te ontkrachten.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet die vanavond het rapport presenteerde. ‘Veel waardering voor WML. In plaats van zich af te zetten tegen ons meldpunt heeft WML zich meteen heel open opgesteld. Ook op de informatie avond in Groenewoud vorige maand werden wij en de mensen uit Groenewoud uitgebreid en goed geïnformeerd. Dit rapport is dan ook zeker geen zwartboek, het is een aanzet om samen na te denken over hoe het beter kan.’

‘Zo werd ons al duidelijk dat WML zelf ook tot de conclusie is gekomen dat er jaarlijks meer leidingen vervangen moeten gaan worden. Men bedankte ons ook voor het meedenken en men vroeg contact te houden’ aldus Goubet.

Het rapport bevat nog meer concrete vragen en aanbevelingen. WML heeft in ieder geval toegezegd met een reactie te gaan komen.