Gemeente nog niet enthousiast over afschaffen hondenbelasting

17 april 2017

Gemeente nog niet enthousiast over afschaffen hondenbelasting

Foto: Roberto Aiuto / Pixabay under Creative Commons

De gemeente is niet heel anthousiast over het idee van de SP om de hondenbelasting af te schaffen. Het College van Burgemeester en Wethouders legt de bal bij de gemeenteraad neer en is zelf in ieder geval niet van plan om met een voorstel te komen. Eind vorig jaar gooide de SP met haar rapport ‘Niet Voor De Poes’ het balletje op om de hondenbelasting af te schaffen.

‘Het college is niet het bevoegde bestuursorgaan om de hondenbelasting af te schaffen dan wel het tarief te wijzigen. Deze bevoegdheid berust bij de gemeenteraad. Het college is de mening toegedaan dat er een goede afweging  in de gemeenteraad moet worden gemaakt’, zo antwoordt B&W op de belangrijkste vraag in een brief die de SP bij het rapport voegde.

In het rapport werkt de SP enkele scenario’s uit waarin de hondenbelasting afgeschaft of drastisch verlaagd kan worden. Afschaffen zou de gemeente dit jaar  zo’n 380.000 euro kosten. Een OZB-stijging van in totaal zo’n vier procent, uitgesmeerd over enkele jaren zou de kosten kunnen dekken. Dat kan ook door de toeristenbelasting die betaald moet worden voor overnachtingen in hotels en vakantieparken te laten stijgen van 1.85 euro per nacht naar 2.50 euro. Tot slot kan ervoor gekozen worden om de 380.000 euro te besparen door bezuinigingen.

In de brief stelde de SP ook enkele technische vragen. Bijvoorbeeld of het opruimen van hondenpoep uit de afvalstoffenheffing betaald kan worden. Met wat kunst en vliegwerk zou dat alleen mogen voor het plaatsen van afvalbakken voor hondenpoep.

SP raadslid Jeroen Goubet; ‘de antwoorden van de gemeente zijn duidelijk, men komt niet met een voorstel om de hondenbelasting af te schaffen. Natuurlijk had ik graag gezien dat het college de ideeën van de SP zou omarmen. Maar het gaat uiteindelijk om centen en het college heeft helemaal gelijk dat de gemeenteraad daarin het laatste woord heeft. Het is dus aan ons als SP om er nu verder iets mee te doen. We kunnen bijvoorbeeld een voorstel indienen tijdens de begrotingsbehandeling eind dit jaar, of misschien is het iets voor een nieuw college na de raadsverkiezingen van volgens jaar. Daar gaan we goed over nadenken.’

Bij één antwoord van de gemeente zet de SP wel vraagtekens. Over de controle op het hebben van een hond zegt de gemeente, ‘voor de Weertenaar is het vanzelfsprekend dat er jaarlijks een controle plaatsvindt. De ervaringen zijn in het algemeen positief en er is begrip voor de controle. De gemeente mag een bestuurlijke boete opleggen, maar in de praktijk wordt er niet of nauwelijks gesanctioneerd’.

Goubet; ‘juist de weerstand tegen deze belasting en het feit dat veel gemeenten het daarom afschaffen was de aanleiding om het rapport te schrijven. De ervaringen in Weert die de gemeente beschrijft zijn wat dat betreft opmerkelijk’