Gemeente schaft minimum jeugdloon af, jongeren krijgen eerlijk betaald!

3 november 2016

Gemeente schaft minimum jeugdloon af, jongeren krijgen eerlijk betaald!

Foto: Nico van den Bent / SP Weert

Jongeren tussen de 18 en 21 jaar krijgen vanaf nu een volwaardig salaris als ze bij de gemeente gaan werken.  Dat besliste de gemeenteraad gisteren. Het voorstel van de SP kreeg precies een jaar geleden geen steun van een meerderheid, gisteren gebeurde dat wel.

Het jeugdloon is 45 procent van het minimumloon. Nederland is een van de weinige landen in Europa waar werknemers van boven de 18 jaar het moeten doen met minder dan het minimumloon.

SP fractievoorzitter Jeroen Goubet. ‘Dat is erg onrechtvaardig. Jongeren van boven de achttien jaar mogen stemmen, autorijden, een huis kopen, kortom hebben alle rechten en plichten van een volwassene behalve een volwaardig salaris. Het komt regelmatig voor dat ze daardoor al vroeg in hun zelfstandigheid in geldnood komen, een slechte start.’

De actie vóór het minimumloon werd vorig jaar aangezwengeld door ROOD, de jongerenorganisatie van de Weerter SP. De SP diende vervolgens in de gemeenteraad een voorstel in om het jeugdloon boven de 18 af te schaffen. Het College van Burgemeester en wethouders steunde het voorstel toen, maar de raad had last van koudwatervrees. De SP trok het voorstel daarop terug om te voorkomen dat het weggestemd zou worden.

Nu een jaar later hebben meerdere gemeenten en bedrijven het jeugdloon boven de achttien afgeschaft. De tijd was daarme rijp om het opnieuw in te dienen. SP, Juist495, de PvdA, en Weert Lokaal steunden het voorstel. De VVD, het CDA, D66 en DUS Weert waren tegen. Een krappe meerderheid vóór maar het was genoeg.

De SP hoopt vooral dat er een voorbeeld van uitgaat. Goubet: ‘Veel bedrijven zijn al òm en betalen een volwaardig salaris aan jongeren boven de achttien, zoals het hoort. We hopen dat andere bedrijven het voorbeeld gaan volgen nu ze zien dat de gemeente het ook doet.’

Succes voor ROOD, voor de SP maar vooral de jongeren in Weert!