Grote Weerter delegatie naar SP regioconferentie

31 oktober 2016

Grote Weerter delegatie naar SP regioconferentie

Foto: Nico van den Bent / SP Weert

Met acht man (en vrouw) sterk nam de SP afdeling Weert afgelopen zaterdag deel aan de Limburgse regioconferentie in Roermond. De conferentie werd georganiseerd ter voorbereiding op de Tweede Kamerverkiezingen in maart volgend jaar.

Onlangs presenteerde de SP haar verkiezingsprogramma en kandidatenlijst in eerste opzet. Maar binnen de partij hebben de leden altijd het eerste en laatste woord. Anderhalve week geleden organiseerde de SP Weert daarom net zoals alle andere afdelingen een ledenvergadering waar het programma en de lijst besproken werden. Tijdens die bijeenkomst werden door de ledenvergadering ook vertegenwoordigers uit hun midden gekozen die de opmerkingen vanuit Weert verder zouden bespreken op provinciaal niveau.

Dat was afgelopen zaterdag. Vertegenwoordigers van alle dertien Limburgs afdelingen brachten hun vragen, opmerkingen en wijzigingsvoorstellen over aan twee vertegenwoordigers van de programmacommissie en kandidatencommissie. Zo deed de SP Weert een aantal concrete wijziggingsvoorstellen voor het programma en wees Bert Peterse er namens de afdeling op dat enkele belangrijke punten in het programma ontbraken of onderbelicht werden. Zoals bijvoorbeeld de wens om in Nederland een industriepolitiek tegaan  voeren, concrete voorstellen op het gebied van duurzaamheid en investeren in wetenschap en onderzoek.

Over de kandidatenlijst vanuit Weert geen vragen of opmerkingen. De afdeling is erg trots dat SP raadslid en afdelingsvoorzitter op plek 25 staat!

De programmacommissie neemt de inbreng van de regioconferentie mee om een tweede versie van het programma te schrijven. Over deze tweede versie mogen alle afdelingen in december opnieuw hun mening geven. Het programma en de lijst worden uiteindelijk op een landelijk partijcongres in januari vastgesteld.

Democratie bij de SP in de praktijk dus! Je kunt ook al mee discussieren over de tweede versie van het programma door nu lid te worden.