Weerter SP’ers bespreken programma en lijst Kamerverkiezingen

23 oktober 2016

Weerter SP’ers bespreken programma en lijst Kamerverkiezingen

Foto: Ibrahim Doslu / SP Weert

Zo’n twintig Weerter SP’ers kwamen afgelopen vrijdag bij elkaar om het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen in maart volgend jaar te bespreken. Afdelingsvoorzitter en kandidaat-Kamerlid Bert Peterse leidde de discussie.

In de laatste maanden is er hard gewerkt aan het opstellen van het verkiezingsprogramma en het samenstellen van de kandidatenlijst. Maar in een democratische partij als de SP hebben de leden het laatste woord. SP afdelingen in het hele land organiseren daarvoor ledenvergaderingen.

Foto: Ibrahim Doslu / SP Weert

Vóór de bespreking van program en kandidatenlijst werd een wijziging in het Weerter afdelingsbestuur met de leden besproken. Kandidaat Kamerlid Bert Peterse heeft de komende maanden vanwege de verkiezingscampagne een drukke agenda. ROOD-voorman Mathijs Fiddelaers zal daarom de rol van plaatsvervangend voorzitter gaan vervullen. Danique van de Bent volgt Fiddelaers op als ROOD-contactpersoon en treedt ook toe tot het bestuur.

Peterse: ‘We staan er goed voor. Het bestuur bestaat inmiddels uit negen mensen waarvan er drie actief zijn in ROOD. Net als tien jaar geleden neemt de nieuwe generatie de afdeling over!’

Daarna volgde een levendige discussie over het verkiezingsprogramma. Er werden concrete wijzigingsvoorstellen gedaan en toevoegingen geplaatst. Zo vonden de leden dat het hoofdstuk over duurzaamheid concreter kan. Ook over toevoegingen over onderwijsvrijheid, industriepolitiek en investeringen in wetenschap werd gesproken. De vragen, opmerkingen en toevoegingen vanuit Weert zullen in een verslag aan de landelijke programmacommissie worden gestuurd.

Over de kandidatenlijst werd een korte discussie gevoerd. Bert Peterse lichtte toe dat er een goede mix is gemaakt tussen jong en oud, zittende Kamerleden en nieuwe namen, man en vrouw en dat Limburg met drie namen in de top vijfentwintig goed vertegenwoordigd is. Ton Heerschop, SP fractievoorzitter in Venlo op nummer 19, Ron Meyer, landelijk partijvoorzitter uit Heerlen op plek 22 en Bert Peterse uit Weert op plaats 25.

Hierna werd door Mathijs Fiddelaers een korte vooruitblik op de komende verkiezingscampagne gegeven. Ibrahim Doslu gaf een presentatie over sociale media.

Tot slot werden afgevaardigden voor de regioconferentie gekozen. Naast in alle afzonderlijke afdelingen worden het programma en de lijst aanstaande zaterdag ook provinciebreed besproken. Tijdens een tweede ronde van ledenvergaderingen in december zullen wijzigingen uit de afdelingen die zijn overgenomen door de programmacommissie en kandidatencommissie besproken worden. Afdelingen kunnen op hun beurt vervolgens nog concrete wijzigingsvoorstellen indienen die uiteindelijk op het 22e partijcongres op 14 januari aanstaande besproken zullen  worden.

Ter afsluiting werd er in het Keenterhart een borrel gedronken. De discussie ging aan de bar vrolijk verder. Nieuwe SP-leden maakten een praatje met oud-raadsleden als Herman Beuvens en Jan Tak. SP fractievoorzitter Jeroen Goubet sprak met wethouder Paul Sterk over de Weerter gemeentebegroting en ROOD-leden hadden het over de komst van Diederik Samsom naar Weert aanstaande zaterdag.

Rond een uur of half één deden Jeroen Goubet, Jan Tak en Walter Sterk, vader van wethouder Paul Sterk het licht uit.