Gemeente wil geen uitspraak doen over frauderende directeur

6 oktober 2016

Gemeente wil geen uitspraak doen over frauderende directeur

Foto: onbekend / www.flazingo.com

Eind augustus stelde de SP vragen over de verwevenheid tussen de Ontwikkelingsmaatschappij Midden Limburg (OML) en andere regionale samenwerkingsverbanden. Dit om duidelijk te krijgen of de voor fraude veroordeelde directeur van OML Tilman Scheurs ook al dan niet direct zeggenschap heeft over Weerter geld. Dat blijkt niet het geval maar voor de rest stelt het antwoord van de gemeente teleur.

De directeur van OML schuift aan bij overleggen van SML. SML is een soort netwerkorganisaties van de zeven Midden Limburgse gemeente waarin de gemeenten onder andere samen met de OML hun ruimtelijk-economische activiteiten afstemmen. Wat dat ook mag betekenen.'Het is sowieso erg onduidelijk wat SML doet want veel horen we niet van die club,' aldus SP fractievoorzitter Jeroen Goubet. 'Ik krijg de indruk dat SML door de verschillende gemeenten vooral gebruikt wordt om geld bij elkaar binnen te harken voor hun verschillende stokpaardjes. Of het nou zo nuttig is om daar aan mee te betalen vraag ik me af. En zo denkt stiekem volgens mij iedereen erover want veel komt er niet van de grond. Maar goed, begin 2017 komt er een evaluatie, dan moet men maar laten zien wat men waard is'

Heel cru gezegd, er gebeurt niet veel rond SML dus dan kan er ook niet veel fout gaan. En de invloed van OML op SML en dus ook van Tilman Schreurs lijkt ook niet bijster groot. De gemeente neemt omdat ze geen aandeelhouder is van OML 'derhalve geen standpunt in over deze kwestie'.

Dat vindt de SP wel een gemiste kans.'Wat is er mis mee om klip en klaar te zeggen dat niks te maken wil hebben met corrupte bestuurders? Ik vindt dat de gemeente zich achter een formeel antwoord verschuild. Je mag daar niet alleen, je moet daar fel in zijn,' aldus Goubet.

Inmiddels heeft naast de gemeente Roerdalen ook grootaandeelhouder Roermond het vertrouwen in Schreurs opgezegd. De geeft daarop aan best te willen vertrekken, maar dat besluit aan de aangesloten gemeenten te laten. Meneer wil namelijk eerst een zak met geld mee en daarover geen de gemeenten morgen met elkaar praten. Door verdeeldheid over het wel of niet aanblijven van Schreurs is het de vraag of dat ontslag er komt. En zo ziet het er alsnog zonnig uit voor Tilman Schreurs. Òf aanblijven, òf naar huis met een grote zak geld.

'Ik ben van plan om daar binnenkort aan het College een vraag over te stellen. Benieuwd of men daar ook weer niets van vindt,' aldus Goubet.