Verontwaardiging over ronkende taal uitkeringsfraude

16 september 2016

Verontwaardiging over ronkende taal uitkeringsfraude

Foto: josealbafotos / Open bron via Creative Commons

Mensen met een uitkering in Weert berg je maar. De gemeente kijkt voortaan via sociale media mee naar wat je allemaal uitspookt. Zelf een stoepje voor je huis gelegd? Zeg maar dag met je handje!

Dat is het beeld dat ronkende mediaberichten vandaag melden over Weert. De SP is geschokt door deze stemmingmakerij.

SP raadslid Jeroen Goubet. ‘We kunnen geen bron bij deze berichten vinden. We weten dus ook niet of dat deze taal van de gemeente afkomstig is. We hopen van niet en daarom vragen we om opheldering’

De gemeente zou via Facebook en andere sociale media mensen gaan controleren of ze niet werken naast hun uitkering. Het is uiteraard niet zo dat de SP tegen de aanpak van uitkeringsfraude is.

Goubet: ‘Integendeel. De rotte appels verpesten het juist voor de welwillende mensen. Maar het gedrag van een kleine groep wordt steeds vaker gebruikt voor spierballentaal. Het hebben van een uitkering is in Nederland langzamerhand een strafbaar feit. In plaats van dat we mensen in hun kracht zetten en écht helpen om hun situatie te verbeteren worden ze weggezet als criminelen.‘

De SP weet onder andere door haar hulpdienst uit ervaring dat veel mensen met bijvoorbeeld een bijstandsuitkering of ww het heel moeilijk hebben. Door tal van omstandigheden zijn zij in situaties, problemen terecht gekomen waar zij zelf niet om hebben gevraagd of zelfs maar invloed op hebben gehad. De overgrote meerderheid wil graag werken maar kan dat niet door lichamelijke, geestelijke of psychische beperkingen. Of men loopt, misschien nog wel erger, tegen zaken aan als armoedeval of het simpelweg niet bestaan van banen.

Goubet: ‘Ik ken een stratenmaker die tegen zijn pensioenleeftijd aan zit maar door een kapotte rug werkeloos is geraakt.  Veertig uur zwaar werk in de week lukt niet meer. Mag deze man een bekende dan niet links en rechts uithelpen met het leggen van sierbestrating in de achtertuin? We bekijken het tenslotte niet van de andere kant. De man heeft beperkingen maar draagt op zijn manier met de beste bedoelingen bij aan de maatschappij. Wordt hij daarvoor op de korrel genomen als er een fotootje op Facebook verschijnt?

De SP heeft met spoed vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders.

De uiteindelijke oplossing is wat de SP betreft een basisinkomen. Te beginnen in de bijstand, uit te breiden naar de ww en bijvoorbeeld studiefinanciering. Een vast bedrag voor iedereen per maand zonder voorwaarden. Weg met administratieve rompslomp en weg met al dat geld dat aan controle opgaat. Iedereen zijn of haar kans!